Ympäristökasvatuksen näkyvyys Jyväskylän Vihreä lippu -kouluissa
Jernfors, Teemu (2015)
Jernfors, Teemu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213398
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Vihreä lippu -toiminnan yhteyksistä ympäristökasvatuksen toteuttamiseen jyväskyläläisissä alakouluissa eli miten ympäristökasvatus näkyi jyväskyläläisissä Vihreä lippu -kouluissa. Työn toimeksiantajana toimi Keski-Suomen ELY-keskus, joka voi hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia valtakunnallisesti sekä ympäristökasvatuksen että Vihreä lippu -toiminnan kehittämiseen.
Havaintojen luokittelussa ja kyselyn kysymysten laadinnassa hyödynnettiin ympäristökasvatusta ohjaavista malleista Palmerin puumallia, jonka avulla pyrittiin selvittämään, miltä teoreettisella tasolta mahdolliset erot koulujen välillä löytyivät. Viitekehyksessä perehdytään kestävän kehityksen ja ympäristön huomioon ottavaan kasvatukseen, sen tarkoitukseen ja sisältöön. Lisäksi esitellään ympäristökasvatusta ohjaavia strategioita ja kasvatuksessa hyödynnettäviä työkaluja.
Tiedonkeruussa pääpainona käytettiin havainnointia kouluvierailujen aikana, jolloin tarkkailtiin 4-luokkalaisten ja muun kouluhenkilökunnan arkipäivää. Havainnointia tukemaan suoritettiin lisäksi suppea verkkokysely havainnoitaville luokille sekä koulujen ympäristövastaavien haastattelut.
Vihreä lippu edistää ympäristökasvatusta, mutta kattavaa ympäristökasvatusta voi tapahtua jokaisessa koulussa. Vihreä lippu antaa ohjeistusta ja raamit toiminnalle, ja toimii ikään kuin merkkinä sitoutumisesta ympäristöasioiden parantamiseksi. Vihreä lippu -toiminnasta aiheutuva työmäärä tiukkoine raportointineen ja kartoituksineen saatetaan kokea ylitsepääsemättömän turhauttavana ja ympäristökasvatustyötä jarruttavana, mutta myös kunnia-asiana, mikä toimii motivoivana tekijänä kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Havaintojen luokittelussa ja kyselyn kysymysten laadinnassa hyödynnettiin ympäristökasvatusta ohjaavista malleista Palmerin puumallia, jonka avulla pyrittiin selvittämään, miltä teoreettisella tasolta mahdolliset erot koulujen välillä löytyivät. Viitekehyksessä perehdytään kestävän kehityksen ja ympäristön huomioon ottavaan kasvatukseen, sen tarkoitukseen ja sisältöön. Lisäksi esitellään ympäristökasvatusta ohjaavia strategioita ja kasvatuksessa hyödynnettäviä työkaluja.
Tiedonkeruussa pääpainona käytettiin havainnointia kouluvierailujen aikana, jolloin tarkkailtiin 4-luokkalaisten ja muun kouluhenkilökunnan arkipäivää. Havainnointia tukemaan suoritettiin lisäksi suppea verkkokysely havainnoitaville luokille sekä koulujen ympäristövastaavien haastattelut.
Vihreä lippu edistää ympäristökasvatusta, mutta kattavaa ympäristökasvatusta voi tapahtua jokaisessa koulussa. Vihreä lippu antaa ohjeistusta ja raamit toiminnalle, ja toimii ikään kuin merkkinä sitoutumisesta ympäristöasioiden parantamiseksi. Vihreä lippu -toiminnasta aiheutuva työmäärä tiukkoine raportointineen ja kartoituksineen saatetaan kokea ylitsepääsemättömän turhauttavana ja ympäristökasvatustyötä jarruttavana, mutta myös kunnia-asiana, mikä toimii motivoivana tekijänä kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi.