Ammatillisen koulutuksen arvoketju : Kilpailuedun tarkastelua Sataedun logistiikka-alalla
Mäkivaara-Vahtera, Marjatta (2015)
Mäkivaara-Vahtera, Marjatta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503153168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503153168
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mikä vaikuttaa opiskelijoiden opintojen etenemiseen ja opiskelijoiden
valmistumiseen Sataedun logistiikka-alalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kilpailuetua koulutuksen arvoketjusta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Sataedun logistiikka-alan opiskelijoita ja opettajia. Tutkimukseen osallistui kymmenen opiskelijaa ja viisi opettajaa. Teemahaastattelulla selvitettiin koulutuksen arvoketjun pohjalta opiskeluun, oppimiseen, opettamiseen, opiskeluympäristöön ja opiskelun tukeen liittyviä tekijöitä.
Tutkimustuloksissa oli havaittavissa kilpailuetuna opettajien osaamispääoma. SWOT -analyysin kautta vahvuudeksi tutkimuksessa nousi opettajien toiminta. Opettamisen tapa oli merkityksellinen. Opiskelijoiden kuuntelu ja vuorovaikutus olivat tärkeitä. Myös kurilla ja säännöillä oli merkitystä. On pidettävä kiinni siitä mitä sovitaan. Opettajan oma toiminta ja esimerkillisyys korostuivat. Myös motivaation merkitys sekä opettajalla että opiskelijalla korostuivat. Opintoalan avoin ilmapiiri ja luottamus olivat kaiken edellytys.
Toimenpide-ehdotuksena Sataedun logistiikka-alalle löytyi SWOT -analyysin mahdollisuuksien kautta verkostoyhteistyön lisääminen. Verkostoituminen tässä yhteydessä tarkoittaa yhteistyötä eri opintoalojen kanssa. Siten pystyttäisiin opetusta monipuolistamaan. Opetuksen mentoroinnilla voitaisiin saavutettuja tuloksia jakaa myös muilla aloilla. Kilpailuetuna saavutettu osaamisen jakaminen on vaikeaa, mutta uusi näkökulma toisi uutta ulottuvuutta.
valmistumiseen Sataedun logistiikka-alalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kilpailuetua koulutuksen arvoketjusta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Sataedun logistiikka-alan opiskelijoita ja opettajia. Tutkimukseen osallistui kymmenen opiskelijaa ja viisi opettajaa. Teemahaastattelulla selvitettiin koulutuksen arvoketjun pohjalta opiskeluun, oppimiseen, opettamiseen, opiskeluympäristöön ja opiskelun tukeen liittyviä tekijöitä.
Tutkimustuloksissa oli havaittavissa kilpailuetuna opettajien osaamispääoma. SWOT -analyysin kautta vahvuudeksi tutkimuksessa nousi opettajien toiminta. Opettamisen tapa oli merkityksellinen. Opiskelijoiden kuuntelu ja vuorovaikutus olivat tärkeitä. Myös kurilla ja säännöillä oli merkitystä. On pidettävä kiinni siitä mitä sovitaan. Opettajan oma toiminta ja esimerkillisyys korostuivat. Myös motivaation merkitys sekä opettajalla että opiskelijalla korostuivat. Opintoalan avoin ilmapiiri ja luottamus olivat kaiken edellytys.
Toimenpide-ehdotuksena Sataedun logistiikka-alalle löytyi SWOT -analyysin mahdollisuuksien kautta verkostoyhteistyön lisääminen. Verkostoituminen tässä yhteydessä tarkoittaa yhteistyötä eri opintoalojen kanssa. Siten pystyttäisiin opetusta monipuolistamaan. Opetuksen mentoroinnilla voitaisiin saavutettuja tuloksia jakaa myös muilla aloilla. Kilpailuetuna saavutettu osaamisen jakaminen on vaikeaa, mutta uusi näkökulma toisi uutta ulottuvuutta.