Järjestelmänhallintaa Itä-Suomen yliopistossa System Center Configuration Managerin avulla
Okkonen, Tero (2015)
Okkonen, Tero
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503173265
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, kuinka järjestelmänhallintaa toteutetaan Itä-Suomen yliopistossa System Center Configuration Managerin eli SCCM:n avulla. Opinnäytetyössä käytiin läpi järjestelmänhallinnan nykytilannetta teoreettisesti sekä haastatteluiden avulla. Aihetta lähestyttiin teoreettisesti järjestelmänhallintakäsitteen kautta. Työssä määriteltiin kirjallisuuden avulla, mitä on järjestelmänhallinta, ja lisäksi käsiteltiin siihen läheisesti liittyvää järjestelmätuen käsitettä.
SCCM on Microsoftin kehittämä sovellusratkaisu keskitettyyn järjestelmänhallintaan, ja se soveltuu keskisuurille sekä suurille organisaatioille. SCCM:stä esiteltiin sen 14:ä ominaisuutta sekä ohjelmiston tarvitsemia komponentteja, kuten Active Directorya, DNS:ää ja DHCP:tä. Opinnäytetyön osana hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Työssä haastateltiin kolmea Itä-Suomen yliopistossa työskentelevää henkilöä, jotka käyttävät työtehtävissään SCCM:ää.
Haastatteluissa selvisi, että SCCM:n käyttö on varsin kattavaa ja Itä-Suomen yliopiston järjestelmänhallinnan tarpeita vastaavaa. SCCM:n eri ominaisuuksia on testailtu ja käyttöön on valittu tarpeellisimmiksi nähdyt ominaisuudet. SCCM:n ominaisuuksien käyttöä voisi kehittää ottamalla käyttöön etähallintasovelluksen, joka mahdollistaisi tietokoneiden etäkäynnistykset. Lisäksi pohdittiin, kuinka järjestelmänhallintaa voisi kehittää Itä-Suomen yliopistossa. Esille nousivat seurantaprosessin automaation ja hankintaprosessin kehittäminen sekä asennustehtävän automatisointi.
SCCM on Microsoftin kehittämä sovellusratkaisu keskitettyyn järjestelmänhallintaan, ja se soveltuu keskisuurille sekä suurille organisaatioille. SCCM:stä esiteltiin sen 14:ä ominaisuutta sekä ohjelmiston tarvitsemia komponentteja, kuten Active Directorya, DNS:ää ja DHCP:tä. Opinnäytetyön osana hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Työssä haastateltiin kolmea Itä-Suomen yliopistossa työskentelevää henkilöä, jotka käyttävät työtehtävissään SCCM:ää.
Haastatteluissa selvisi, että SCCM:n käyttö on varsin kattavaa ja Itä-Suomen yliopiston järjestelmänhallinnan tarpeita vastaavaa. SCCM:n eri ominaisuuksia on testailtu ja käyttöön on valittu tarpeellisimmiksi nähdyt ominaisuudet. SCCM:n ominaisuuksien käyttöä voisi kehittää ottamalla käyttöön etähallintasovelluksen, joka mahdollistaisi tietokoneiden etäkäynnistykset. Lisäksi pohdittiin, kuinka järjestelmänhallintaa voisi kehittää Itä-Suomen yliopistossa. Esille nousivat seurantaprosessin automaation ja hankintaprosessin kehittäminen sekä asennustehtävän automatisointi.