ISO 9001:2015 -STANDARDIN MUKAISEN LAADUNHALLINTAJÄRJESTELMÄN RAKENTAMINEN JOENSUUN CNC-MACHINING OY:LLE
Tahvanainen, Aleksi; Morozova, Aleksandra (2015)
Tahvanainen, Aleksi
Morozova, Aleksandra
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163206
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan laadunhallintajärjestelmän rakentamisesta alihankintaketjussa toimivalle yritykselle, jonka päätoimiala on koneistuspalvelut. Laadunhallintajärjestelmää rakennettaessa oli otettu huomioon päivittyvän ISO 9001:2008 -standardin vaatimukset sekä muutokset. Yritys käynnisti laadunhallintajärjestelmän rakentamisprojektin yrityksen kasvamisen takia sekä asiakastyytyväisyyden takaamiseksi.
ISO 9001 -standardia vaaditaan yhä enemmän alihankkijoilta. Nykypäivän maailmantaloudessa organisaatioita vaaditaan yhä useammin osoittamaan, että niiden toiminta on taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristön kannalta kestävää. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys viestii asiakkailleen näiden kyseisten asioiden olevan kunnossa.
Projektin tuloksena yrityksen käyttöön jää laatukäsikirja sekä joukko sitä tukevia laatudokumentteja liittyen laadunhallintajärjestelmän ylläpitämiseen standardin vaatimusten mukaisesti. Työn lopputulos oli onnistunut ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin. Yrityksen sisäinen toiminta on parantunut merkittävästi.
ISO 9001 -standardia vaaditaan yhä enemmän alihankkijoilta. Nykypäivän maailmantaloudessa organisaatioita vaaditaan yhä useammin osoittamaan, että niiden toiminta on taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristön kannalta kestävää. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys viestii asiakkailleen näiden kyseisten asioiden olevan kunnossa.
Projektin tuloksena yrityksen käyttöön jää laatukäsikirja sekä joukko sitä tukevia laatudokumentteja liittyen laadunhallintajärjestelmän ylläpitämiseen standardin vaatimusten mukaisesti. Työn lopputulos oli onnistunut ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin. Yrityksen sisäinen toiminta on parantunut merkittävästi.