Rakennusalan ammatillisen koulutuksen opiskelijalähtöinen toteutus ja organisointi: Case Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu tekniikka ja kulttuuri
Hankilanoja, Aki (2015)
Hankilanoja, Aki
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503163182
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymälle. Ammatillisen koulutuksen saralla on lähiaikoina tulossa merkittäviä muutoksia niin tutkintojen perusteisiin kuin koulutuksen rahoitusmalliin. Tällä työllä pyritään kartoittamaan yhden ammattialan perustutkinnon koulutuksen nykytilaa, jotta tulevaisuuden haasteisiin voidaan vastata parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimus käsittää rakennusalan perustutkinnon nykytilan kartoituksen organisaatiokäyttäytymisen näkökulmasta. Tutkittavan koulutuksen järjestäjänä toimii Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu tekniikka ja kulttuuri. Työllä pyritään selvittämään, mitkä organisaatiokäyttäytymisen osaalueet ohjaavat toimintaa ja kuinka hyvin organisaatio vastaa nykypäivän opiskelijoiden yksilöllisiin tavoitteisiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena (case). Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä organisaation keräämiä opiskelijapalautekyselyiden aineistoja eri vuosilta. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää organisaation jäsentä sen eri tasoilta.
Tutkimuksen mukaan organisaation nykytilaa ohjaa työntekijöiden hyvä asennoituminen ja motivaatio työn tekoon. Myös yhteisössä vallitseva ilmapiiri ja kulttuuri tukevat toimintaa. Opiskelijoiden yksilöllisiin tavoitteisiin vastataan vallitsevan ilmapiirin mukaan hyvin. Tässä hyödynnetään opiskelijoiden henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa ja opettajan sekä opiskelijan välistä vuoropuhelua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena (case). Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä organisaation keräämiä opiskelijapalautekyselyiden aineistoja eri vuosilta. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää organisaation jäsentä sen eri tasoilta.
Tutkimuksen mukaan organisaation nykytilaa ohjaa työntekijöiden hyvä asennoituminen ja motivaatio työn tekoon. Myös yhteisössä vallitseva ilmapiiri ja kulttuuri tukevat toimintaa. Opiskelijoiden yksilöllisiin tavoitteisiin vastataan vallitsevan ilmapiirin mukaan hyvin. Tässä hyödynnetään opiskelijoiden henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa ja opettajan sekä opiskelijan välistä vuoropuhelua.