Muotiblogit markkinointiviestinnän välineenä
Pellonpää, Laura (2015)
Pellonpää, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, muotibloggaajien ja yritysten välistä yhteistyötä. Tarkoituksena on selvittää minkälaista yhteistyötä muotibloggaajat tekevät yritysten tai brändien kanssa ja millaisella tasolla. Lisäksi selvitetään, kuinka usein muotibloggaajat päivittävät blogejaan, mitä päivitykset pitävät sisällään ja kuinka kauan bloggaajat ovat pitäneet blogiaan.
Tutkimus rajattiin neljään erilaiseen muotiblogiin ja se toteutettiin seuraamalla niitä kahden viikon ajan. Tutkimuksessa seurattiin päivittäin bloggaajien päivitystiheyttä ja päivitysten aiheita. Tutkimuksessa saatiin selville, että bloggaajat päivittävät blogejaan vähintään kerran päivässä. Päivitysten aiheet vaihtelevat suuresti päivästä toiseen riippuen bloggaajasta. Bloggaajat kirjoittivat pääasiassa muodista, mutta sen ohella he kirjoittivat myös muusta, esimerkiksi kauneudenhoidosta.
Tutkimustulosten perusteella yritysyhteistyö voi yritysten ja bloggaajien välillä olla monimuotoista. Se voi ilmetä muun muassa asukuvista, joissa bloggaajalla on yllään yritykseltä saatuja vaatteita tai asusteita, tai bloggaaja testaa yrityksen tuotteita ja kirjoittaa niistä arvostelun blogiinsa. Yhteistyö voi ilmetä myös kilpailun muodossa, jolloin bloggaaja julkaisee kilpailun, jonka palkintoina voittajat saavat yrityksen tuotteita tai palveluita.
Tutkimus rajattiin neljään erilaiseen muotiblogiin ja se toteutettiin seuraamalla niitä kahden viikon ajan. Tutkimuksessa seurattiin päivittäin bloggaajien päivitystiheyttä ja päivitysten aiheita. Tutkimuksessa saatiin selville, että bloggaajat päivittävät blogejaan vähintään kerran päivässä. Päivitysten aiheet vaihtelevat suuresti päivästä toiseen riippuen bloggaajasta. Bloggaajat kirjoittivat pääasiassa muodista, mutta sen ohella he kirjoittivat myös muusta, esimerkiksi kauneudenhoidosta.
Tutkimustulosten perusteella yritysyhteistyö voi yritysten ja bloggaajien välillä olla monimuotoista. Se voi ilmetä muun muassa asukuvista, joissa bloggaajalla on yllään yritykseltä saatuja vaatteita tai asusteita, tai bloggaaja testaa yrityksen tuotteita ja kirjoittaa niistä arvostelun blogiinsa. Yhteistyö voi ilmetä myös kilpailun muodossa, jolloin bloggaaja julkaisee kilpailun, jonka palkintoina voittajat saavat yrityksen tuotteita tai palveluita.