Asiakaspalautteen kerääminen ja arviointi mielenterveyskuntoutujien palveluasumisyksiköissä
Hann, Kirsi (2015)
Hann, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133112
Tiivistelmä
Asiakaspalautteen kerääminen ja arviointi mielenterveyskuntoutujien palvelu-
asumisyksiköissä
Opinnäytetyössäni keräsin tietoa Espoon kaupungin ostopalveluina tuotetussa asumispalvelussa asuvien mielenterveyskuntoutujien asiakastyytyväisyydestä. Vastaava kysely on toteutettu kolme vuotta aiemmin. Opinnäytetyöni on seurantatutkimus, jossa arvioidaan tällä välillä tuloksissa näkyvää muutosta. Espoon mielenterveys- ja päihdepalvelukeskus tulee käyttämään saatua tietoa toiminnan suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioimisessa.
Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut ovat lakisääteisiä. Asumisyhteisö on kuntouttava yhteisö. Asukas sitoutuu kuntoutussuunnitelmaan, viikko-ohjelmaan ja työtoimintaan tai opiskeluun. Kodinomaisuus on tärkeää sekä niille, joille se on välivaihe itsenäisempään asumiseen että niille, jotka eivät kuntoudu omaan asuntoon koskaan. Kuntoutus on prosessi, jossa asiakas voi tulla mahdollisimman itsenäiseksi. Kuntoutuksen ominaispiirteet ovat tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja prosessinomaisuus. Kuntoutuksen perustana on yksilöllisyyden kunnioittaminen ja itsenäisyyden ja aktiivisuuden tukeminen. Palveluasuminen on yleensä yhteisöllistä asumista ryhmäasunnossa. Asumispalveluyksikössä opetellaan ohjatusti arjen taitoja ja elämänhallintaa niin, että itsenäisempi asuminen olisi tulevaisuudessa mahdollista.
Keräsin asukkaiden mielipiteet lomakekyselyllä. Opinnäytetyö oli pääasiassa kvantitatiivinen tutkimus. Vastauksista laskin jakaumat, keskiarvot ja keskihajonnat ja tein tilastollisia testejä saadakseni selville, olivatko vastaukset tilastollisesti merkitseviä. Lisäksi haastattelin jokaisen palveluntuottajan kehittämistyöstä vastaavan henkilön.
Mielenterveyskuntoutujat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä asumisyksikköjen palveluihin. Asukkaiden vastauksissa ei ollut suurta hajontaa. Eri palveluntuottajilta saatiin niin vähän vastauksia, että niiden tilastollisesti merkitseviä eroja ei voitu osoittaa, mutta asukkaiden arvioinnit ovat sellaisenaan tärkeitä. Lomakekysely ei ole paras mahdollinen palautteen keräämistapa, sillä monilla asukkailla oli suuria vaikeuksia ymmärtää kysymykset ja vastata niihin. Vastausprosentti jäi alhaiseksi ja oli 56 %.
Asiasanat: kuntoutuminen, asumispalvelut, asiakastyytyväisyys
asumisyksiköissä
Opinnäytetyössäni keräsin tietoa Espoon kaupungin ostopalveluina tuotetussa asumispalvelussa asuvien mielenterveyskuntoutujien asiakastyytyväisyydestä. Vastaava kysely on toteutettu kolme vuotta aiemmin. Opinnäytetyöni on seurantatutkimus, jossa arvioidaan tällä välillä tuloksissa näkyvää muutosta. Espoon mielenterveys- ja päihdepalvelukeskus tulee käyttämään saatua tietoa toiminnan suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioimisessa.
Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut ovat lakisääteisiä. Asumisyhteisö on kuntouttava yhteisö. Asukas sitoutuu kuntoutussuunnitelmaan, viikko-ohjelmaan ja työtoimintaan tai opiskeluun. Kodinomaisuus on tärkeää sekä niille, joille se on välivaihe itsenäisempään asumiseen että niille, jotka eivät kuntoudu omaan asuntoon koskaan. Kuntoutus on prosessi, jossa asiakas voi tulla mahdollisimman itsenäiseksi. Kuntoutuksen ominaispiirteet ovat tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja prosessinomaisuus. Kuntoutuksen perustana on yksilöllisyyden kunnioittaminen ja itsenäisyyden ja aktiivisuuden tukeminen. Palveluasuminen on yleensä yhteisöllistä asumista ryhmäasunnossa. Asumispalveluyksikössä opetellaan ohjatusti arjen taitoja ja elämänhallintaa niin, että itsenäisempi asuminen olisi tulevaisuudessa mahdollista.
Keräsin asukkaiden mielipiteet lomakekyselyllä. Opinnäytetyö oli pääasiassa kvantitatiivinen tutkimus. Vastauksista laskin jakaumat, keskiarvot ja keskihajonnat ja tein tilastollisia testejä saadakseni selville, olivatko vastaukset tilastollisesti merkitseviä. Lisäksi haastattelin jokaisen palveluntuottajan kehittämistyöstä vastaavan henkilön.
Mielenterveyskuntoutujat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä asumisyksikköjen palveluihin. Asukkaiden vastauksissa ei ollut suurta hajontaa. Eri palveluntuottajilta saatiin niin vähän vastauksia, että niiden tilastollisesti merkitseviä eroja ei voitu osoittaa, mutta asukkaiden arvioinnit ovat sellaisenaan tärkeitä. Lomakekysely ei ole paras mahdollinen palautteen keräämistapa, sillä monilla asukkailla oli suuria vaikeuksia ymmärtää kysymykset ja vastata niihin. Vastausprosentti jäi alhaiseksi ja oli 56 %.
Asiasanat: kuntoutuminen, asumispalvelut, asiakastyytyväisyys