Luetuimpien verkkouutisten otsikot
Välikangas, Pauli (2015)
Välikangas, Pauli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032693
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan verkon uutislehtien luetuimpien juttujen otsikoita sekä selvitetään, mitkä uutisgenret ovat luetuimpien joukossa. Tutkimuksessa syntyy myös tietoa siitä, kuinka luettuja perinteiset otsikot ovat verrattuna uudentyylisiin klikkausotsikoihin. Tulos on joko sellainen, että perinteiset ovat kannattavampia kirjoittaa, uudentyyliset ovat kannattavampia tai molemmat ovat jossain suhteessa kannattavia kirjoittaa, kun halutaan paljon lukijoita.
Tutkimuskysymyksenä on, että millainen uutisotsikko toimii käytännössä hyvin verkkolehdissä saaden lukijat kiinnostumaan uutisesta ja lukemaan sen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset uutisotsikot kuuluvat eniten selatuimpiin, ja millaisia uutisotsikoita luetaan eniten. Tutkitaan mitkä genret kuuluvat kiinnostavimpiin. Ovatko Katso kuvat -tyyppiset jutut selatuimpia ja kannattaako verkkolehdissä käyttää otsikoita, jotka eivät kerro jutun sisältöä.
Tutkimus rajattiin pelkästään verkkolehtiin. Tutkimukseen otettiin mukaan verkon luetuimmat uutislehdet, joiden otsikot vaihtuvat päivittäin. Ulkopuolelle rajattiin aikakauslehdet ja erikoislehdet.
Syys- ja lokakuun 2014 aikana kerättiin seitsemästä uutissivustosta vuorokauden kymmenen luetuinta otsikkoa. Kerätystä aineistosta valittiin kattava otos ja tehtiin siitä kvalitatiivinen sisällön analyysi.
Tutkimuksen mukaan Aamulehden lukijoita kiinnostaa eniten kotimaan- ja rikosuutiset. Helsingin Sanomista luetaan kotimaan uutisia huomattavan paljon. Myös talousuutiset ovat lehdessä suosittuja. Ulkomaan uutisia on Helsingin Sanomien luetuimmissa uutisissa tutkimuksen vähiten. Uusi Suomi erottuu joukosta klikkausotsikoillaan. YLE:n uutissivustoilla luetaan paljon politiikan uutisia. Myös talousuutiset ovat suosittuja. YLE luottaa otsikoinnissaan perinteiseen journalismiin. Iltalehdessä luetaan rikosuutisia huomattavasti ja Ilta-Sanomissa viihdeuutisia. Ilta-Sanomien luetuimmissa uutisissa oli perinteisiä otsikoita runsaasti.
Kokonaisuutena uutislehdistä luetaan kotimaan ja politiikan uutisia paljon. Iltalehdistä luetaan taas rikosuutisia ja Ampparit.com -portaalissa klikataan ulkomaan- ja viihdeuutisia.
Tutkimuksen aineiston mukaan on kannattavampaa kirjoittaa perinteisiä otsikoita, jotka kertovat uutisen sisällön, kun halutaan lisää lukijoita. Aineiston mukaan uutisotsikot, jotka eivät kerro uutisen koko sisältöä, ovat vähemmän luettuja. Uutisotsikot, jotka eivät kerro uutisen sisältöä lainkaan, pääsevät todella harvoin kaikista luetuimmaksi.
Tutkimuskysymyksenä on, että millainen uutisotsikko toimii käytännössä hyvin verkkolehdissä saaden lukijat kiinnostumaan uutisesta ja lukemaan sen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset uutisotsikot kuuluvat eniten selatuimpiin, ja millaisia uutisotsikoita luetaan eniten. Tutkitaan mitkä genret kuuluvat kiinnostavimpiin. Ovatko Katso kuvat -tyyppiset jutut selatuimpia ja kannattaako verkkolehdissä käyttää otsikoita, jotka eivät kerro jutun sisältöä.
Tutkimus rajattiin pelkästään verkkolehtiin. Tutkimukseen otettiin mukaan verkon luetuimmat uutislehdet, joiden otsikot vaihtuvat päivittäin. Ulkopuolelle rajattiin aikakauslehdet ja erikoislehdet.
Syys- ja lokakuun 2014 aikana kerättiin seitsemästä uutissivustosta vuorokauden kymmenen luetuinta otsikkoa. Kerätystä aineistosta valittiin kattava otos ja tehtiin siitä kvalitatiivinen sisällön analyysi.
Tutkimuksen mukaan Aamulehden lukijoita kiinnostaa eniten kotimaan- ja rikosuutiset. Helsingin Sanomista luetaan kotimaan uutisia huomattavan paljon. Myös talousuutiset ovat lehdessä suosittuja. Ulkomaan uutisia on Helsingin Sanomien luetuimmissa uutisissa tutkimuksen vähiten. Uusi Suomi erottuu joukosta klikkausotsikoillaan. YLE:n uutissivustoilla luetaan paljon politiikan uutisia. Myös talousuutiset ovat suosittuja. YLE luottaa otsikoinnissaan perinteiseen journalismiin. Iltalehdessä luetaan rikosuutisia huomattavasti ja Ilta-Sanomissa viihdeuutisia. Ilta-Sanomien luetuimmissa uutisissa oli perinteisiä otsikoita runsaasti.
Kokonaisuutena uutislehdistä luetaan kotimaan ja politiikan uutisia paljon. Iltalehdistä luetaan taas rikosuutisia ja Ampparit.com -portaalissa klikataan ulkomaan- ja viihdeuutisia.
Tutkimuksen aineiston mukaan on kannattavampaa kirjoittaa perinteisiä otsikoita, jotka kertovat uutisen sisällön, kun halutaan lisää lukijoita. Aineiston mukaan uutisotsikot, jotka eivät kerro uutisen koko sisältöä, ovat vähemmän luettuja. Uutisotsikot, jotka eivät kerro uutisen sisältöä lainkaan, pääsevät todella harvoin kaikista luetuimmaksi.