Uuden paitamallin lanseeraminen B-to-C markkinoille joukkorahoituspalvelun kautta : joukkorahoituspalvelun hyödyntäminen ennakkomyyntikanavana
Koivula, Heikki (2015)
Koivula, Heikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502192372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502192372
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään joukkorahoituskampanjaa, jossa on kysymys paitamallin ennakkomyynnin järjestämisestä yksityishenkilöinä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää joukkorahoituskanavan soveltuvuutta yritysidean testaamiseen ja markkinoinnin keinojen soveltamista ennakkomyyntiluonteisen joukkorahoituskampanjan rakentamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, eli se koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osiosta. Sekä teoria- että toiminnalliset osiot rakentuvat osittain päällekkäin työn sujuvuuden vuoksi. Teoriaosioissa käsitellään joukkorahoitusta sekä markkinointia suunnitellulle kampanjalle hyödyllisiksi katsottujen keinojen osalta. Näihin kuuluu 4P:n mallin mukainen markkinoinnin kilpailukeinojen markkinointimix, jota ennen käsitellään segmentointia, budjettia sekä kilpailijoita. Toiminnallisissa osioissa esitellään ratkaisuja joihin kampanjan suunnittelussa on päädytty niiltä osin, missä ratkaisut on ennen tämän opinnäytetyön julkaisua jo tehty.
Lopputuloksena on saatu aikaseksi joukkorahoituskanavan kautta tehtävää lanseerausta varten hyödynnettävä tietopohja ja suunnitelma, jotka auttavat kampanjan huolellisemmassa rakentamisessa.
Työn tuloksista on saatu selville, että joukkorahoituskanavat soveltuvat hyvin yritysidean testaamiseen niin yrittäjälle kuin yksityishenkilöllekin. Huolellisella suunnittelulla ja hyvällä idealla voi joukkorahoituskanavoiden kautta saada kerättyä hyvin merkittävääkin rahoitusta jo ennen varsinaisen liiketoiminnan käynnistämistä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, eli se koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osiosta. Sekä teoria- että toiminnalliset osiot rakentuvat osittain päällekkäin työn sujuvuuden vuoksi. Teoriaosioissa käsitellään joukkorahoitusta sekä markkinointia suunnitellulle kampanjalle hyödyllisiksi katsottujen keinojen osalta. Näihin kuuluu 4P:n mallin mukainen markkinoinnin kilpailukeinojen markkinointimix, jota ennen käsitellään segmentointia, budjettia sekä kilpailijoita. Toiminnallisissa osioissa esitellään ratkaisuja joihin kampanjan suunnittelussa on päädytty niiltä osin, missä ratkaisut on ennen tämän opinnäytetyön julkaisua jo tehty.
Lopputuloksena on saatu aikaseksi joukkorahoituskanavan kautta tehtävää lanseerausta varten hyödynnettävä tietopohja ja suunnitelma, jotka auttavat kampanjan huolellisemmassa rakentamisessa.
Työn tuloksista on saatu selville, että joukkorahoituskanavat soveltuvat hyvin yritysidean testaamiseen niin yrittäjälle kuin yksityishenkilöllekin. Huolellisella suunnittelulla ja hyvällä idealla voi joukkorahoituskanavoiden kautta saada kerättyä hyvin merkittävääkin rahoitusta jo ennen varsinaisen liiketoiminnan käynnistämistä.