Luomuelintarvikkeiden löydettävyys : Lahtelaisten asiantuntijoiden haastattelut
Näveri, Niina (2015)
Näveri, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502172301
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee luomu- eli luonnonmukaisten elintarvikkeiden löydettävyyttä. Työssä selvitetään luomutuotteiden hankintaa, kysyntää, tarjontaa, menekkiä, hävikkiä ja tulevaisuuden näkymiä. Opinnäytetyön pohjana on väite, että luonnonmukaiset elintarvikkeet eivät ole tarpeeksi esillä ruokakaupoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on syventää tietämystä luonnonmukaisista tuotteista ja selvittää, miten luomuelintarvikkeita on saatavilla ruokakaupoissa, ja millainen merkitys niillä on valikoimapäätöksissä.
Opinnäytetyö rakentuu neljästä osiosta: tietoperustasta, teoreettisista osuuksista, empiirisestä osuudesta ja yhteenvedosta. Tietoperustassa käsitellään luomutuotteisiin liittyvää käsitteistöä ja ohjeistusta. Teoriaosuudet on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä teoriaosiossa käsitellään, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ja kulutukseen luomutuotteiden osalta. Toisessa osuudessa käsitellään kaupan strategioita ja liiketoimintakonsepteja asiakaslähtöisessä liiketoiminnassa ja valikoimapäätösten teossa. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty kirjallisia julkaisuja ja verkkojulkaisuja.
Empiirinen osuus opinnäytetyössä on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluilla. Tämän opinnäytetyön haastateltavina olivat kolme kaupan alan edustajaa. Tutkimuksen aiheina olivat luonnonmukaisten tuotteiden hankinta, tarjonta, kysyntä, hävikki, menekinedistäminen ja tulevaisuuden näkymät. Haastateltavat antoivat omat mielipiteensä luonnonmukaisten tuotteiden tilanteesta. Tuloksista kävi ilmi, että luonnonmukaisia tuotteita voi kaupoissa olla useita satoja, mutta niiden menekki on vielä suhteellisen pientä. Luonnonmukaiset tuotteet ovat yleensä sijoitettuna tavanomaisten tuotteiden vierelle.
Opinnäytetyö rakentuu neljästä osiosta: tietoperustasta, teoreettisista osuuksista, empiirisestä osuudesta ja yhteenvedosta. Tietoperustassa käsitellään luomutuotteisiin liittyvää käsitteistöä ja ohjeistusta. Teoriaosuudet on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä teoriaosiossa käsitellään, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ja kulutukseen luomutuotteiden osalta. Toisessa osuudessa käsitellään kaupan strategioita ja liiketoimintakonsepteja asiakaslähtöisessä liiketoiminnassa ja valikoimapäätösten teossa. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty kirjallisia julkaisuja ja verkkojulkaisuja.
Empiirinen osuus opinnäytetyössä on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluilla. Tämän opinnäytetyön haastateltavina olivat kolme kaupan alan edustajaa. Tutkimuksen aiheina olivat luonnonmukaisten tuotteiden hankinta, tarjonta, kysyntä, hävikki, menekinedistäminen ja tulevaisuuden näkymät. Haastateltavat antoivat omat mielipiteensä luonnonmukaisten tuotteiden tilanteesta. Tuloksista kävi ilmi, että luonnonmukaisia tuotteita voi kaupoissa olla useita satoja, mutta niiden menekki on vielä suhteellisen pientä. Luonnonmukaiset tuotteet ovat yleensä sijoitettuna tavanomaisten tuotteiden vierelle.