Palvelutoimisto Jaha Ay:n markkinoinnin kehittäminen
Luoma, Miia (2015)
Luoma, Miia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Palvelutoimisto Jaha Ay:n markkinointia. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä palvelualan yrityksen markkinoinnin kilpailukeinoihin. Toisena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Palvelutoimisto Jaha Ay:n asiakkaille. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli suunnitella Palvelutoimisto Jaha Ay:lle uusi logo ja lehtimainos.
Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Jaha Ay:n toimitiloihin, toimintatapoihin ja mainontaan. Kyselyn vastausten pohjalta selvisi, että asiakkaat olivat melko tyytyväisiä Jaha Ay:n toimintaan. Yrityksen mainontaa ja logoa voitaisiin kuitenkin tuoda enemmän esille, sillä monet vastaajista eivät tienneet millainen Jaha Ay:n nykyinen logo oli.
Jaha Ay:n logosta ja lehtimainoksesta haluttiin tehdä nykyaikaan sopivat. Jaha Ay:n uuden logon ja lehtimainoksen suunnittelussa oli tavoitteena, että yrityksen ala kävisi niistä ilmi. Tätä ilmennettiin käyttämällä logon lähtökohtana viljan kuvaa ja luonnonläheisiä värejä, jotka kertovat Jaha Ay:n toiminnasta. Logosta ja lehtimainoksesta haluttiin tyyliltään ja värimaailmaltaan yhtenäiset, jotta ne osattaisiin yhdistää toisiinsa. Lehtimainoksesta haluttiin tehdä tyyliltään selkeä ja mielenkiinnon herättävä, jolloin se tavoittaa mahdollisimman monet ihmiset. Sen tarkoitus on tavoittaa Jaha Ay:n potentiaaliset asiakkaat ja kertoa yrityksen tarjoamista palveluista.
Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Jaha Ay:n toimitiloihin, toimintatapoihin ja mainontaan. Kyselyn vastausten pohjalta selvisi, että asiakkaat olivat melko tyytyväisiä Jaha Ay:n toimintaan. Yrityksen mainontaa ja logoa voitaisiin kuitenkin tuoda enemmän esille, sillä monet vastaajista eivät tienneet millainen Jaha Ay:n nykyinen logo oli.
Jaha Ay:n logosta ja lehtimainoksesta haluttiin tehdä nykyaikaan sopivat. Jaha Ay:n uuden logon ja lehtimainoksen suunnittelussa oli tavoitteena, että yrityksen ala kävisi niistä ilmi. Tätä ilmennettiin käyttämällä logon lähtökohtana viljan kuvaa ja luonnonläheisiä värejä, jotka kertovat Jaha Ay:n toiminnasta. Logosta ja lehtimainoksesta haluttiin tyyliltään ja värimaailmaltaan yhtenäiset, jotta ne osattaisiin yhdistää toisiinsa. Lehtimainoksesta haluttiin tehdä tyyliltään selkeä ja mielenkiinnon herättävä, jolloin se tavoittaa mahdollisimman monet ihmiset. Sen tarkoitus on tavoittaa Jaha Ay:n potentiaaliset asiakkaat ja kertoa yrityksen tarjoamista palveluista.