Instagrammaajat : Osallistavan markkinointikampanjan suunnittelu Flow Festivalin Instagram-tilille.
Seppälä, Susan (2015)
Seppälä, Susan
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto oli suunnitella Flow Festivalille osallistava sosiaalisen median kampanja, joka toimii Instagram-sovelluksessa. Työn tavoitteina oli kehittää festivaalin Instagram-tilin toimintaa yhdenmukaisesti muiden sosiaalisen median kanavien kanssa, luoda sinne uutta mahdollisesti tunteita herättävää ohjelmaa, tuoda sosiaalisen median markkinointiin humoristisuutta ja rohkeutta sekä suunnitella visuaalinen kampanja. Opinnäytetyön lähtökohta oli kehittää ajatusta yksisuuntaisesta, ylhäältä alaspäin tulevasta, markkinoinnista enemmän kommunikoivaan ja tasapuoliseen viestintään.
Opinnäytetyössä käytetyistä lähteistä valtaosa oli viimeisen viiden vuoden aikana julkaistuja alan nettiartikkeleita, tutkimuksia ja muuta alan kirjallisuutta. Koska Instagram on tutkimusaiheena uusi, huomattava osa lähteistä oli myös blogikirjoituksia ja sieltä täältä poimittuja pieniä huomioita sovelluksesta ja sen käytöstä markkinointitarkoitukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään sosiaalisen median markkinointikampanjoita, osallistavuutta sosiaalisessa mediassa sekä Instagramin toimintaperiaatteita ja kartoitetaan sovelluksen luomia mahdollisuuksia. Tietoa Flow Festivalin kohderyhmän käyttäytymistavoista sosiaalisessa mediassa ja Instagramissa saatiin myös kyselytutkimuksella, joka julkaistiin festivaalin Facebook-sivuilla sekä Twitterissä.
Opinnäytetyön suunnitteluosuudessa valmistettiin kolme erilaista konseptia Instagram-kampanjalle. Toimeksiantajaa varten valmistettiin myös visuaaliset esitykset, missä kuvattiin konseptien osallistumispolut esimerkein. Konsepteista valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa yksi, josta kehitettiin lopullinen kampanja. Kampanjaa ei oteta käyttöön vielä tämän työn aikana, joten sen tuloksia ei pystytä tässä toteamaan. Sosiaalinen media on mahdollistanut sen, että asiakaskin voi tuottaa sisältöä kampanjoihin. Prosessin myötä kehittyi ajatus myös brändikäsikirjasta, jonka luonnoksia esitellään työn lopussa.
Opinnäytetyössä käytetyistä lähteistä valtaosa oli viimeisen viiden vuoden aikana julkaistuja alan nettiartikkeleita, tutkimuksia ja muuta alan kirjallisuutta. Koska Instagram on tutkimusaiheena uusi, huomattava osa lähteistä oli myös blogikirjoituksia ja sieltä täältä poimittuja pieniä huomioita sovelluksesta ja sen käytöstä markkinointitarkoitukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään sosiaalisen median markkinointikampanjoita, osallistavuutta sosiaalisessa mediassa sekä Instagramin toimintaperiaatteita ja kartoitetaan sovelluksen luomia mahdollisuuksia. Tietoa Flow Festivalin kohderyhmän käyttäytymistavoista sosiaalisessa mediassa ja Instagramissa saatiin myös kyselytutkimuksella, joka julkaistiin festivaalin Facebook-sivuilla sekä Twitterissä.
Opinnäytetyön suunnitteluosuudessa valmistettiin kolme erilaista konseptia Instagram-kampanjalle. Toimeksiantajaa varten valmistettiin myös visuaaliset esitykset, missä kuvattiin konseptien osallistumispolut esimerkein. Konsepteista valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa yksi, josta kehitettiin lopullinen kampanja. Kampanjaa ei oteta käyttöön vielä tämän työn aikana, joten sen tuloksia ei pystytä tässä toteamaan. Sosiaalinen media on mahdollistanut sen, että asiakaskin voi tuottaa sisältöä kampanjoihin. Prosessin myötä kehittyi ajatus myös brändikäsikirjasta, jonka luonnoksia esitellään työn lopussa.