Metsään.fi -palvelun passiiviset käyttäjät
Pöllänen, Ville-Petteri (2015)
Pöllänen, Ville-Petteri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061968
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenien aikana metsänomistaja rakenne on muuttunut radikaalisti. Suurin osa metsäomistajista asuu kaupungeissa ja tilalle kuljettava matka on suhteellisen pitkä. Suomen metsäkeskus on tämän pohjalta lähtenyt kehittämään metsänomistajille palveluita, jotka helpottavat ja edistävät metsänhoitoa. Laserkeilauksen ja kohdennetun metsäinventoinnin avulla pyritään saamaan metsävaratieto sähköiseen muotoon.
Metsään.fi -palvelu, joka pohjautuu vanhaan Metsään palstat -verkkopalveluun, on Metsäkeskuksen kehittämä palvelu metsänomistajille. Palvelun avulla metsänomistaja voi seurata tilansa metsänhoidollista tarvetta ja käydä itse tekemässä hoitotyöt tai tarjo-ta metsänhoitotöitä palvelussa oleville toimijoille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi potentiaaliset palvelun käyttäjät eivät olleet reagoineet metsäkeskuksen markkinointiin Metsään.fi -palvelusta. Tuloksia käytetään palvelun markkinoinnin ja itse palvelun kehittämiseksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jota täydentää teemahaastattelu. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 455 metsänomistajalle, joita pidettiin potentiaalisina palvelun käyttäjinä. Vastauksia palautettiin 58 kappaletta. Lisäksi haastateltiin 30 metsänomistajaa puhelimitse. Kaikki vastaajat olivat ympäri Suomea.
Tulokset osoittivat, että metsänomistajat olivat kiinnostuneita verkkopalveluista, mutta heillä ei ollut tarpeeksi aikaa tutustua palvelun sisältöön tai konkreettista tietoa palvelun hyödyistä. Näihin ratkaisuna olisivat, palvelun koeajan pituuden pidentäminen ja verkkopalvelun markkinoinnin kohdentaminen kohderyhmittäin tai yhdelle tietylle kohderyhmälle.
Metsään.fi -palvelu, joka pohjautuu vanhaan Metsään palstat -verkkopalveluun, on Metsäkeskuksen kehittämä palvelu metsänomistajille. Palvelun avulla metsänomistaja voi seurata tilansa metsänhoidollista tarvetta ja käydä itse tekemässä hoitotyöt tai tarjo-ta metsänhoitotöitä palvelussa oleville toimijoille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi potentiaaliset palvelun käyttäjät eivät olleet reagoineet metsäkeskuksen markkinointiin Metsään.fi -palvelusta. Tuloksia käytetään palvelun markkinoinnin ja itse palvelun kehittämiseksi. Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jota täydentää teemahaastattelu. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 455 metsänomistajalle, joita pidettiin potentiaalisina palvelun käyttäjinä. Vastauksia palautettiin 58 kappaletta. Lisäksi haastateltiin 30 metsänomistajaa puhelimitse. Kaikki vastaajat olivat ympäri Suomea.
Tulokset osoittivat, että metsänomistajat olivat kiinnostuneita verkkopalveluista, mutta heillä ei ollut tarpeeksi aikaa tutustua palvelun sisältöön tai konkreettista tietoa palvelun hyödyistä. Näihin ratkaisuna olisivat, palvelun koeajan pituuden pidentäminen ja verkkopalvelun markkinoinnin kohdentaminen kohderyhmittäin tai yhdelle tietylle kohderyhmälle.