Ohjeita markkinointisuunnitelman tekoon aloittavalle LiikeAkatemia-yritykselle - case Dimante Osk.
Sauvola, Jonna (2014)
Sauvola, Jonna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061951
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on antaa ohjeita aloittavalle LiikeAkatemia yritykselle Markkinointisuunnitelman tekoon, joka voi toimia käsikirjana suunnitelman tekemisessä. Opinnäytetyössäni kerron tärkeimmät markkinointiin liittyvät analyysit, kilpailukeinot, markkinoinnin keinot sekä markkinointi- ja viestintäkanavat.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen, jossa yhdistän markkinoinnin teorian ja käsikirjan, jossa on ohjeita markkinointisuunnitelman laatimiseen. Markkinointisuunnitelma-käsikirja on tarkoitettu pääsääntöi-sesti aloittavalle Liikeakatemia-yritykselle.
Liikeakatemia opinnot on yksi suuntautumisvaihtoehto Lapin ammattikorkeakoulun Tornion yksikössä, jossa opiskellaan yrittäjyyttä. LiikeAkatemiassa perustetaan muiden opiskelijoiden kanssa yritykset, joiden kautta tehdään toimeksiantoja paikallisille yrityksille.
Opinnäytetyöni tärkeimmät tutkimuskysymykset ovat mitä markkinointisuunnitelma sisältää, miten aloittava Liikeakatemia-yritys voi markkinoida tuotteitaan tai palveluitaan sekä mitkä ovat markkinoinnin tärkeimmät keinot. Käytän esimerkkinä Dimante-osuuskuntaa, miten Dimanten palveluita markkinoitiin ja mitä markkinointikanavia käytettiin sekä miten markkinointiviestintää hoidettiin. Aloittavat Liikeakatemia-yritykset voivat Dimanten esimerkeistä ottaa mallia omaan toimintaansa. Dimante-osuuskunta on LiikeAkatemia yritys, jossa olen yksi perustajajäsenistä.
Tein kyselyn markkinoinnista Dimante-osuuskunnan neljälle perustajajäsenelle, josta nousi esiin tärkeitä asioita markkinoinnista ja monia hyviä neuvoja aloittavalle yritykselle.
Kyselyn tuloksissa kävi ilmi, että Kemi-Tornio alueen pienyrittäjät ja keskisuuret yritykset ovat tärkeimmät kohderyhmät Liikeakatemia-yritykselle. Tärkeimmäksi markkinointikanavaksi nousi sosiaalinen media eli Facebook ja kotisivut. Tärkein markkinoinnin keino on käydä vierailuilla paikallisissa yrityksissä. Dimanten henkilöstö teki eniten myyntityötä kasvotusten eli he kävivät jakamassa yrityksensä esitteitä paikallisille yrityksille. Dimanten työntekijät kokevat henkilökohtaisen myyntityön vaikeaksi. Kyselyssä tuli ilmi se, että Akatemiayritys tarvitsee markkinointisuunnitelmaa, koska sen avulla pystytään hahmottamaan kunnolla eri markkinointikanavat ja -keinot.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen, jossa yhdistän markkinoinnin teorian ja käsikirjan, jossa on ohjeita markkinointisuunnitelman laatimiseen. Markkinointisuunnitelma-käsikirja on tarkoitettu pääsääntöi-sesti aloittavalle Liikeakatemia-yritykselle.
Liikeakatemia opinnot on yksi suuntautumisvaihtoehto Lapin ammattikorkeakoulun Tornion yksikössä, jossa opiskellaan yrittäjyyttä. LiikeAkatemiassa perustetaan muiden opiskelijoiden kanssa yritykset, joiden kautta tehdään toimeksiantoja paikallisille yrityksille.
Opinnäytetyöni tärkeimmät tutkimuskysymykset ovat mitä markkinointisuunnitelma sisältää, miten aloittava Liikeakatemia-yritys voi markkinoida tuotteitaan tai palveluitaan sekä mitkä ovat markkinoinnin tärkeimmät keinot. Käytän esimerkkinä Dimante-osuuskuntaa, miten Dimanten palveluita markkinoitiin ja mitä markkinointikanavia käytettiin sekä miten markkinointiviestintää hoidettiin. Aloittavat Liikeakatemia-yritykset voivat Dimanten esimerkeistä ottaa mallia omaan toimintaansa. Dimante-osuuskunta on LiikeAkatemia yritys, jossa olen yksi perustajajäsenistä.
Tein kyselyn markkinoinnista Dimante-osuuskunnan neljälle perustajajäsenelle, josta nousi esiin tärkeitä asioita markkinoinnista ja monia hyviä neuvoja aloittavalle yritykselle.
Kyselyn tuloksissa kävi ilmi, että Kemi-Tornio alueen pienyrittäjät ja keskisuuret yritykset ovat tärkeimmät kohderyhmät Liikeakatemia-yritykselle. Tärkeimmäksi markkinointikanavaksi nousi sosiaalinen media eli Facebook ja kotisivut. Tärkein markkinoinnin keino on käydä vierailuilla paikallisissa yrityksissä. Dimanten henkilöstö teki eniten myyntityötä kasvotusten eli he kävivät jakamassa yrityksensä esitteitä paikallisille yrityksille. Dimanten työntekijät kokevat henkilökohtaisen myyntityön vaikeaksi. Kyselyssä tuli ilmi se, että Akatemiayritys tarvitsee markkinointisuunnitelmaa, koska sen avulla pystytään hahmottamaan kunnolla eri markkinointikanavat ja -keinot.