Itsepalvelulähtöselvityksen toimivuus Helsinki-Vantaan lentokentällä
Myrä, Janina (2015)
Myrä, Janina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051935
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan itsepalvelulähtöselvityksen sujuvuutta Helsinki-Vantaan lentokentällä. Uudenlainen käytäntö on näkyvissä etenkin lentoliikenteessä
ja lentoasemilla. Itsepalvelu on palvelualalla nopeasti kasvava ilmiö, joka helposti jakaa kuluttajien mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Työ tehdään toimeksiantona Finavia Oyj:lle. Finavia vastaa Suomessa lentokenttien ylläpidosta ja niiden kehittämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa matkustajien kokemuksia uudesta käytännöstä ja automaatilla tapahtuvan lähtöselvityksen sujuvuudesta. Tutkimus toteutetaan haastattelemalla lähtöselvitystä tekeviä matkustajia lentokentän maa-alueella. Tutkimuksessa käytetään havainnointia tukevana tutkimusmenetelmänä.
Työ on rajattu tutkimaan lähtöselvitysautomaattien toimivuutta ja matkustajien kokemuksia itsepalvelusta. Kyseessä on näin vain yksi osa itsepalvelukäytäntöä lentoasemilla. Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti itsepalvelun käytöstä palvelualalla, sen hyödyistä ja haitoista sekä avataan itsepalvelu -käsite. Tutkimusosassa keskitytään automaatilla tapahtuvaan lähtöselvityksen toimivuuteen ja matkustajien mielipiteisiin Helsinki-Vantaalla.
Laadullinen tutkimus toteutettiin lokakuussa 29.10.2014 Helsinki-Vantaan lentokentällä. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 21:tä matkustajaa, jotka tekivät lähtöselvityksen automaatilla. Tutkimuksessa selvisi, että matkustajat enimmäkseen kokivat lähtöselvitysautomaattien sujuvoittavan lähtöselvitystä, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Automaatit koettiin nopeina ja helppokäyttöisinä. Itsepalvelun lisääntyessä lähitulevaisuudessa, toimeksiantajalle suositellaan aiheeseen liittyvää määrällistä tutkimusta tämän työn pohjalta.
ja lentoasemilla. Itsepalvelu on palvelualalla nopeasti kasvava ilmiö, joka helposti jakaa kuluttajien mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Työ tehdään toimeksiantona Finavia Oyj:lle. Finavia vastaa Suomessa lentokenttien ylläpidosta ja niiden kehittämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa matkustajien kokemuksia uudesta käytännöstä ja automaatilla tapahtuvan lähtöselvityksen sujuvuudesta. Tutkimus toteutetaan haastattelemalla lähtöselvitystä tekeviä matkustajia lentokentän maa-alueella. Tutkimuksessa käytetään havainnointia tukevana tutkimusmenetelmänä.
Työ on rajattu tutkimaan lähtöselvitysautomaattien toimivuutta ja matkustajien kokemuksia itsepalvelusta. Kyseessä on näin vain yksi osa itsepalvelukäytäntöä lentoasemilla. Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti itsepalvelun käytöstä palvelualalla, sen hyödyistä ja haitoista sekä avataan itsepalvelu -käsite. Tutkimusosassa keskitytään automaatilla tapahtuvaan lähtöselvityksen toimivuuteen ja matkustajien mielipiteisiin Helsinki-Vantaalla.
Laadullinen tutkimus toteutettiin lokakuussa 29.10.2014 Helsinki-Vantaan lentokentällä. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 21:tä matkustajaa, jotka tekivät lähtöselvityksen automaatilla. Tutkimuksessa selvisi, että matkustajat enimmäkseen kokivat lähtöselvitysautomaattien sujuvoittavan lähtöselvitystä, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Automaatit koettiin nopeina ja helppokäyttöisinä. Itsepalvelun lisääntyessä lähitulevaisuudessa, toimeksiantajalle suositellaan aiheeseen liittyvää määrällistä tutkimusta tämän työn pohjalta.