Rekrytointi sosiaalisessa mediassa
Ojala, Hilla-Tarleena (2015)
Ojala, Hilla-Tarleena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281700
Tiivistelmä
Henkilöstö on yrityksen suurin voimavara, joten rekrytoinnin merkitys yritykselle on erittäin merkittävä. Epäonnistunut rekrytointi voi aiheuttaa pitkävaikutteisia ongelmia niin yritykselle kuin työntekijällekin. Sosiaalinen media rekrytoinnissa on viime vuosina yleistynyt myös Suomessa, mutta se on vielä hyvin alkuvaiheessa verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Sosiaalista mediaa käytetään rekrytoinnissa muun muassa työnantajamielikuvan rakentamiseen ja potentiaalisten hakijoiden tavoittamiseen, mutta jotta sosiaalisesta mediasta saadaan paras mahdollinen hyöty, on sitä osattava käyttää. Sosiaalinen media rekrytoinnissa on yritykselle hyvä kilpailukeino.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan. Lisäksi haluttiin saada selville, mitkä ovat suosituimmat sosiaalisen median kanavat yrityksien rekrytoinnissa sekä miten haastateltavat yritykset näkivät sosiaalisen median tulevaisuuden. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Työn teoriaosuus koostui rekrytoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä rekrytoinnista sosiaalisessa mediassa. Tutkimusosuus koostui haastatteluista valittuihin yrityksiin, jotka käyttävät sosiaalista mediaa rekrytoinnissa. Tutkimustapana käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, ja tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastatteluilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalista mediaa käytettiin pääasiassa työnantajamielikuvan rakentamisessa sekä potentiaalisten hakijoiden tavoittamisessa. Käytetyimmät sosiaalisen median kanavat rekrytoinnissa olivat LinkedIn, Facebook ja Twitter. Suurin haaste sosiaalisen median käytössä oli aikaresurssit, ja hyödyt nähtiin lähinnä työnhakijoiden tavoitettavuudessa sekä näkyvyyden ja työnantajakuvan parantamisessa. Sosiaalisen median suunnitelman tarpeellisuudesta esitettiin erilaisia mielipiteitä. Sosiaalisen median tulevaisuus rekrytoinnissa nähtiin merkittävänä ja kasvavana, ja osa haastateltavista koki rekrytoinnin siirtymisen sosiaaliseen mediaan tulevaisuudessa olevan mahdollista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan. Lisäksi haluttiin saada selville, mitkä ovat suosituimmat sosiaalisen median kanavat yrityksien rekrytoinnissa sekä miten haastateltavat yritykset näkivät sosiaalisen median tulevaisuuden. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Työn teoriaosuus koostui rekrytoinnista, sosiaalisesta mediasta sekä rekrytoinnista sosiaalisessa mediassa. Tutkimusosuus koostui haastatteluista valittuihin yrityksiin, jotka käyttävät sosiaalista mediaa rekrytoinnissa. Tutkimustapana käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, ja tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastatteluilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalista mediaa käytettiin pääasiassa työnantajamielikuvan rakentamisessa sekä potentiaalisten hakijoiden tavoittamisessa. Käytetyimmät sosiaalisen median kanavat rekrytoinnissa olivat LinkedIn, Facebook ja Twitter. Suurin haaste sosiaalisen median käytössä oli aikaresurssit, ja hyödyt nähtiin lähinnä työnhakijoiden tavoitettavuudessa sekä näkyvyyden ja työnantajakuvan parantamisessa. Sosiaalisen median suunnitelman tarpeellisuudesta esitettiin erilaisia mielipiteitä. Sosiaalisen median tulevaisuus rekrytoinnissa nähtiin merkittävänä ja kasvavana, ja osa haastateltavista koki rekrytoinnin siirtymisen sosiaaliseen mediaan tulevaisuudessa olevan mahdollista.