"Unelmien Hakuhyppely" : lapset osaksi liikuntarastien suunnittelua Anttilantalon päiväkodissa
Valander, Jenna; Kivinen, Henna-Riikka (2014)
Valander, Jenna
Kivinen, Henna-Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli lasten ohjatun ulkoliikunnan lisääminen Anttilantalon päiväkodissa Hyvinkäällä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhdessä yhteistyökumppanin Anttilantalon päiväkodin kanssa Hakuhyppely–liikuntarastikansio, jonka suunnitteluun päiväkodin lapset pääsivät mukaan. Päiväkodin kehittämiskohteena on ollut keväästä 2014 lähtien vanhempien mukaan ottaminen pihaliikuntaan kasvatuskumppaneina. Tämän kehittämishankkeen myötä päiväkoti on ottanut käyttöön Hakuhyppely-menetelmän. Hakuhyppelyä toteutetaan tällä hetkellä Anttilantalon päiväkodin pihalla kerran kuukaudessa klo 15–16.45 lasten hakutilanteessa. Hakuhyppelyssä lapsi ja hänen vanhempansa kiertävät yhdessä kolme liikuntarastia ennen kotiinlähtöä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään lasten osallisuuden tukemiseen, lasten liikuntakasvatukseen, kasvatusyhteistyöhön sekä yhteisöllisyyden tukemiseen.
Opinnäytetyön tutkimus oli tyypiltään lapsinäkökulmainen tutkimus. Sen päämääränä oli Hakuhyppely-menetelmän kehittäminen lasten osallisuus huomioiden. Lasten äänen kuuleminen ja esiintuominen oli opinnäytetyössä keskeistä. Tutkimuksessa käytettiin erilaisia lapsen osallisuutta tukevia menetelmiä kuten sadutusta, maalaamista ja kertomista, rakentamista sekä lapsen toiminnan havainnointia. Lapsinäkökulmaista tutkimusta käyttämällä saatiin realistinen kuva lapsen tavasta käsittää Hakuhyppely-toimintaa ja siitä, miten sitä kannattaisi kehittää. Kehittämistyön tutkimukseen osallistuivat Anttilantalon päiväkodin kahden ryhmän 4-6–vuotiaat lapset. Osallistujamäärä oli 17 lasta, joista suurin osa osallistui kahteen eri menetelmään. Tutkimus toteutettiin 2-4 hengen pienryhmälle kerrallaan.
Valmis Hakuhyppely-liikuntarastikansio sisältää 36 kaksipuolista päällystettyä liikuntarastia. Liikuntarastikansioon suunniteltiin päiväkodin olemassa olevia liikuntamateriaaleja hyödyntäen 24 Hakuhyppelyyn soveltuvaa liikuntarastia. Lasten ideoiden ja ajatusten pohjalta kansioon suunniteltiin vielä 12 liikuntarastia. Lasten ideoiden pohjalta laaditut rastit sijoitettiin siten, että joka Hakuhyppely-kerralla yksi rasteista on ”lasten valinta”, jolloin lasten osallisuus toteutuu jokaisessa Hakuhyppelyssä.
Opinnäytetyön tutkimus oli tyypiltään lapsinäkökulmainen tutkimus. Sen päämääränä oli Hakuhyppely-menetelmän kehittäminen lasten osallisuus huomioiden. Lasten äänen kuuleminen ja esiintuominen oli opinnäytetyössä keskeistä. Tutkimuksessa käytettiin erilaisia lapsen osallisuutta tukevia menetelmiä kuten sadutusta, maalaamista ja kertomista, rakentamista sekä lapsen toiminnan havainnointia. Lapsinäkökulmaista tutkimusta käyttämällä saatiin realistinen kuva lapsen tavasta käsittää Hakuhyppely-toimintaa ja siitä, miten sitä kannattaisi kehittää. Kehittämistyön tutkimukseen osallistuivat Anttilantalon päiväkodin kahden ryhmän 4-6–vuotiaat lapset. Osallistujamäärä oli 17 lasta, joista suurin osa osallistui kahteen eri menetelmään. Tutkimus toteutettiin 2-4 hengen pienryhmälle kerrallaan.
Valmis Hakuhyppely-liikuntarastikansio sisältää 36 kaksipuolista päällystettyä liikuntarastia. Liikuntarastikansioon suunniteltiin päiväkodin olemassa olevia liikuntamateriaaleja hyödyntäen 24 Hakuhyppelyyn soveltuvaa liikuntarastia. Lasten ideoiden ja ajatusten pohjalta kansioon suunniteltiin vielä 12 liikuntarastia. Lasten ideoiden pohjalta laaditut rastit sijoitettiin siten, että joka Hakuhyppely-kerralla yksi rasteista on ”lasten valinta”, jolloin lasten osallisuus toteutuu jokaisessa Hakuhyppelyssä.