Sisäinen viestintä PK-yrityksessä : Toimivan viestintästrategian luominen
Salmi, Tomi (2014)
Salmi, Tomi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pienen ja keskisuuren yrityksen sisäinen viestintä. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka sisäinen viestintä toimii ja mitä se merkitsee verkkovaatekauppa Disturb Scandinavian työyhteisössä. Teorioita verrattiin Tiimiakatemian osuuskuntien viestintämenetelmiin. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda pk-yritykselle sopiva sisäinen viestintästrategia.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa tutkitaan sisäisen viestinnän perusteita, teorioita ja näiden vaikutusta yritystoimintaan sekä viestintästrategian synnyttämiseen. Toinen osio koostuu sähköpostitse toteutetusta kyselytutkimuksesta, sen tuloksista ja tutkimuksen yhteenvedosta. Kolmas osio pitää sisällään pohdintaosion, jossa arvioidaan lopputulosta ja viestintästrategian
luomisen tärkeyttä.
Tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantaja on vahvasti työssä esitettyjen teorioiden kaltainen. Ulkoinen markkinointiviestintä koetaan tärkeämmäksi kuin sisäisen viestinnän suunnittelu ja toteutus. Tulokset osoittavat kuitenkin merkittäviä eroavaisuuksia sisäisen viestinnän käsitteen ymmärtämisessä jo alle kymmenen hengen mikroyrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin avaimet onnistuneen sisäisen viestintästrategian luomiseen, jonka pääteemoiksi nousivat henkilökohtaisten viestintätaitojen kehittäminen, dialogisuus sekä viestinnän vaikutus työilmapiiriin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa tutkitaan sisäisen viestinnän perusteita, teorioita ja näiden vaikutusta yritystoimintaan sekä viestintästrategian synnyttämiseen. Toinen osio koostuu sähköpostitse toteutetusta kyselytutkimuksesta, sen tuloksista ja tutkimuksen yhteenvedosta. Kolmas osio pitää sisällään pohdintaosion, jossa arvioidaan lopputulosta ja viestintästrategian
luomisen tärkeyttä.
Tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantaja on vahvasti työssä esitettyjen teorioiden kaltainen. Ulkoinen markkinointiviestintä koetaan tärkeämmäksi kuin sisäisen viestinnän suunnittelu ja toteutus. Tulokset osoittavat kuitenkin merkittäviä eroavaisuuksia sisäisen viestinnän käsitteen ymmärtämisessä jo alle kymmenen hengen mikroyrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin avaimet onnistuneen sisäisen viestintästrategian luomiseen, jonka pääteemoiksi nousivat henkilökohtaisten viestintätaitojen kehittäminen, dialogisuus sekä viestinnän vaikutus työilmapiiriin.