Tiimioppiminen yrittäjyyskurssin suunnittelussa korkeakouluopiskelijoille : Case: Summercamp
Oksanen, Ari-Jussi; Tarri, Teo (2014)
Oksanen, Ari-Jussi
Tarri, Teo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619957
Tiivistelmä
Saimme toimeksiannon Heikki Toivaselta, joka Partus Oy:n toimitusjohtajana, on mukana Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa kehittämässä ideaa Summercampista. Summercamp on kesällä 2015 ensimmäistä kertaa toteutettava noin viikon mittainen koulutus johtajuudesta, joka on tarkoitettu korkeakouluopiskelijoille. Ohjelma toteutetaan tiimioppimismenetelmiä hyödyntävässä tiimityöskentely ympäristössä. Kurssin aikana osallistujat oppivat lisää itsestään ja tiimityöstä, sekä harjoittelevat johtajuutta käytännössä. Erilaisten oppimistapojen ymmärtäminen on tärkeää, jotta oppijoita kyetään palvelemaan tehokkaasti ja oppimisen sykli saadaan käyntiin.
Opinnäytetyömme tutkii korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tiimityöympäristöistä. Opinnäytetyö pohjautuu omiin kokemuksiimme tiimityöstä oppimisen kehittäjänä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu oppimista, tiimioppimista ja oppimisen ohjaajaa tutkivasta kirjallisuudesta. Esittelemme erilaisia oppija- ja oppimistyylejä. Tutkimme dialogisuutta ja vuorovaikutusta oppimisen tehostajana. Syvennymme tarkastelemaan oppimisen ohjaajan merkitystä oppimisessa ja valmentajan roolia tiimioppimisessa.
Opinnäytetyötä varten toteutimme haastattelut Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla. Tavoitteena on löytää haastateltavilta yhteneviä ajatuksia tiimityöskentelyn hyödyistä, haasteista ja motivaatiotekijöistä. Tutkimme lisäksi tilojen vaikutusta oppimiseen. Tutkimustuloksia voi hyödyntää oppimisympäristöissä kaikkialla. Tutkimustulosten avulla on koulutustapahtumaa suunniteltaessa mahdollista huomioida tekijöitä, jotka muuten saattavat unohtua. Kehitimme ratkaisuksi kuusiosaisen mallin oppimisen ohjaajan työkaluksi.
Opinnäytetyömme tutkii korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tiimityöympäristöistä. Opinnäytetyö pohjautuu omiin kokemuksiimme tiimityöstä oppimisen kehittäjänä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu oppimista, tiimioppimista ja oppimisen ohjaajaa tutkivasta kirjallisuudesta. Esittelemme erilaisia oppija- ja oppimistyylejä. Tutkimme dialogisuutta ja vuorovaikutusta oppimisen tehostajana. Syvennymme tarkastelemaan oppimisen ohjaajan merkitystä oppimisessa ja valmentajan roolia tiimioppimisessa.
Opinnäytetyötä varten toteutimme haastattelut Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla. Tavoitteena on löytää haastateltavilta yhteneviä ajatuksia tiimityöskentelyn hyödyistä, haasteista ja motivaatiotekijöistä. Tutkimme lisäksi tilojen vaikutusta oppimiseen. Tutkimustuloksia voi hyödyntää oppimisympäristöissä kaikkialla. Tutkimustulosten avulla on koulutustapahtumaa suunniteltaessa mahdollista huomioida tekijöitä, jotka muuten saattavat unohtua. Kehitimme ratkaisuksi kuusiosaisen mallin oppimisen ohjaajan työkaluksi.