Brändi-imagon kirkastaminen sosiaalisen median avulla : Case Helin Matkat
Vilmi, Henna; Kärkkäinen, Tanja (2014)
Vilmi, Henna
Kärkkäinen, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön avulla selvitettiin, miten Helin Matkatoimisto Oy voi sosiaalisen median käytön kehityksellä kirkastaa brändi-imagoa, joka syntyy asiakkaiden mielissä. Tavoitteena oli tutkia yrityksen häämatkasegmentin sosiaalisen median käyt-tötottumuksia ja mieltymyksiä, segmentin mielikuvia Helin Matkojen brändistä ja näiden mielikuvien yhdenmukaisuutta yrityksen brändi-identiteetin kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä Webropolin kautta, ja sitä jaettiin sähköpostitse, yrityksen kotisivujen ja Facebookin kautta häämatkasegmenttiin kuuluville. Kyselyyn vastasi 151 henkilöä aikavälillä 23.4.2014–11.5.2014. Verkkokyselyn pohjaksi toteutettiin kvalitatiivinen taustatutkimus, joka sisälsi kaksi strukturoitua haastattelua ja havainnointia.
Tuloksista ilmeni, että häämatkasegmentin brändi-imagon vastaavuus brändi-identiteettiin oli yleisesti hyvä, mutta siinä ilmeni myös joitakin poikkeuksia. Sosiaa-lisen median kanavista Facebook oli ylivoimaisesti tärkein. Tuloksista ilmenivät sosiaalisen median sisältömuodot ja aktiviteetit, joita häämatkasegmentti suosii ja sosiaalisen median ja Internetin asema yleisimpinä tiedonhaun kanavina.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia sosiaalisen median käytön kohden-tamiseen selkeämmin niihin aktiviteetteihin, jotka kiinnostavat ja aktivoivat häämatkasegmenttiä. Yritys pystyy tulosten pohjalta kohdentamaan sosiaalisen median sisältöä niin, että se viestittää paremmin brändi-identiteetin kohtia, jotka ovat tär-keimpiä, eivät toteudu tai ovat epäselviä brändi-imagossa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä Webropolin kautta, ja sitä jaettiin sähköpostitse, yrityksen kotisivujen ja Facebookin kautta häämatkasegmenttiin kuuluville. Kyselyyn vastasi 151 henkilöä aikavälillä 23.4.2014–11.5.2014. Verkkokyselyn pohjaksi toteutettiin kvalitatiivinen taustatutkimus, joka sisälsi kaksi strukturoitua haastattelua ja havainnointia.
Tuloksista ilmeni, että häämatkasegmentin brändi-imagon vastaavuus brändi-identiteettiin oli yleisesti hyvä, mutta siinä ilmeni myös joitakin poikkeuksia. Sosiaa-lisen median kanavista Facebook oli ylivoimaisesti tärkein. Tuloksista ilmenivät sosiaalisen median sisältömuodot ja aktiviteetit, joita häämatkasegmentti suosii ja sosiaalisen median ja Internetin asema yleisimpinä tiedonhaun kanavina.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia sosiaalisen median käytön kohden-tamiseen selkeämmin niihin aktiviteetteihin, jotka kiinnostavat ja aktivoivat häämatkasegmenttiä. Yritys pystyy tulosten pohjalta kohdentamaan sosiaalisen median sisältöä niin, että se viestittää paremmin brändi-identiteetin kohtia, jotka ovat tär-keimpiä, eivät toteudu tai ovat epäselviä brändi-imagossa.