Starttipajan käynnistäminen Viitasaarella
Tuohimetsä, Sari (2014)
Tuohimetsä, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720217
Tiivistelmä
Starttipajat ovat ajankohtaisia ja niitä on perustettu eri puolille Suomea erilaisten hankkeiden tukemana. Idea lähti toimeksiantajiltani Kohti parempaa työllisyyttä Viitasaarella - hankkeen työntekijöiltä. Hankkeen tavoitteena on Viitasaaren kaupungin työllistämisen toimintamallin kehittäminen. Rahoitus siihen tulee Kaupungilta ja Elinkeino-, Liikenne- ja Ympäristökeskukselta.
Starttipaja toiminta on tarkoitus liittää osaksi Tuunari -pajan toimintaa. Tavoitteena oli koota teoriataustaa starttipajalle, kartoittaa yhteistyöverkoston jäsenien ajatuksia starttipajasta, sekä haastatella kolmea eri paikkakunnan starttiapajatoimijaa heidän käytänteistään.
Haastattelin Viitasaarella 13 yhteistyöverkoston jäsentä. Haastateltavat olivat mm. terveyden-huollon, nuorisopalveluiden, sosiaalihuollon ja TE- palveluiden asiantuntijoita. Lisäksi vierailin kolmella eri paikkakunnalla jossa Starttiapajatoimintaa on tai on ollut. Paikkakunnat joissa vierailuja tein olivat Vesannon työpaja, Ylivieskan Sytyke- Centre ja Tyrnävän nuorten työpaja.
Käytin haastattelujeni pohjana teema-haastattelu periaatetta ja kysymykset laadin yhteistyössä työn tilaajina toimivien ohjaajieni kanssa. Yhteistyöverkoston haastatteluissa puolet heistä toi esille starttipajatoiminnan käynnistämisen tarpeen Viitasaarella. Viitasaarella on kaksi työpajaa: nuorten työpaja ja Tuunari-paja. Ajatuksena olisi, että starttipaja olisi matalan kynnyk-sen toimintaa. Näin se voisi toimia ponnahdusvaiheena siirtymisessä esim. työpajalle.
Yhteistyön merkitys nousi keskusteluissa esiin, samoin moniammatillisuus ja starttipajan oh-jaajan ammattitaito nuoren kanssa työskenneltäessä. Starttiapajatoiminnan toivottiin olevan nuorta motivoivaa ja lähtevän heidän tarpeistaan. Starttijakso koostuu kaikilla starttipajoilla pääosin elämänhallintaan liittyvistä aihealueista; työelämä ja opiskelu, ravinto ja terveys, harrastukset, tulevaisuuden suunnitelmat, oman itsensä tuntemisen lisääminen ja sanoittaminen sekä sosiaaliset taidot ja ryhmässä työskentely. Starttipajalla on aikaa enemmän ja nuorille on tekemistä ja siellä on myös vapaata aikaa. Starttipajalle tulevat nuoret tarvitsevat enemmän tukea ja sitä vähennetään sitten tarpeen mukaan, ohjaten nuoria itsenäisemmäksi
Starttipaja toiminta on tarkoitus liittää osaksi Tuunari -pajan toimintaa. Tavoitteena oli koota teoriataustaa starttipajalle, kartoittaa yhteistyöverkoston jäsenien ajatuksia starttipajasta, sekä haastatella kolmea eri paikkakunnan starttiapajatoimijaa heidän käytänteistään.
Haastattelin Viitasaarella 13 yhteistyöverkoston jäsentä. Haastateltavat olivat mm. terveyden-huollon, nuorisopalveluiden, sosiaalihuollon ja TE- palveluiden asiantuntijoita. Lisäksi vierailin kolmella eri paikkakunnalla jossa Starttiapajatoimintaa on tai on ollut. Paikkakunnat joissa vierailuja tein olivat Vesannon työpaja, Ylivieskan Sytyke- Centre ja Tyrnävän nuorten työpaja.
Käytin haastattelujeni pohjana teema-haastattelu periaatetta ja kysymykset laadin yhteistyössä työn tilaajina toimivien ohjaajieni kanssa. Yhteistyöverkoston haastatteluissa puolet heistä toi esille starttipajatoiminnan käynnistämisen tarpeen Viitasaarella. Viitasaarella on kaksi työpajaa: nuorten työpaja ja Tuunari-paja. Ajatuksena olisi, että starttipaja olisi matalan kynnyk-sen toimintaa. Näin se voisi toimia ponnahdusvaiheena siirtymisessä esim. työpajalle.
Yhteistyön merkitys nousi keskusteluissa esiin, samoin moniammatillisuus ja starttipajan oh-jaajan ammattitaito nuoren kanssa työskenneltäessä. Starttiapajatoiminnan toivottiin olevan nuorta motivoivaa ja lähtevän heidän tarpeistaan. Starttijakso koostuu kaikilla starttipajoilla pääosin elämänhallintaan liittyvistä aihealueista; työelämä ja opiskelu, ravinto ja terveys, harrastukset, tulevaisuuden suunnitelmat, oman itsensä tuntemisen lisääminen ja sanoittaminen sekä sosiaaliset taidot ja ryhmässä työskentely. Starttipajalla on aikaa enemmän ja nuorille on tekemistä ja siellä on myös vapaata aikaa. Starttipajalle tulevat nuoret tarvitsevat enemmän tukea ja sitä vähennetään sitten tarpeen mukaan, ohjaten nuoria itsenäisemmäksi