Mä oon mukana! - hankkeen arvioinnin kehittäminen
Hakola, Leevi (2014)
Hakola, Leevi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Mä oon mukana! – hankkeen arviointia tekemällä hankkeelle arviointimenetelmäkansio ja palautelomakkeita. Mä oon mukana! – hanke on 13-29 vuotiaille monikulttuuritaustaisille nuorille suunnattu hanke. Hanketta rahoittaa RAY. Hankkeen tavoitteena on nuorten ja perheiden tavoittaminen sekä tukeminen.
Opinnäytetyö tuotti hankkeelle arvioinnin tueksi arviointimenetelmäkansion ja palautelomakkeitta. Arviointikansion menetelmät vastasivat hankkeen arviointimotiiveihin ja -tavoitteisiin. Kansion menetelmien ohjeet kirjoitettiin selkokielellä. Arvioinnin perusteet ja tarve tulivat hankkeen rahoittajalta ja hankkeen sisältä. Tavoitteet tehtiin yhdessä hankkeen projektipäällikön kanssa.
Menetelmäkansiota varten etsittiin hankkeen tavoitteita vastaavia menetelmiä. Tavoitteita vastaavat menetelmät koottiin menetelmäkansioon. Menetelmät koottiin soste.fi jelli.fi ja THL.fi sivustoista.
Palautelomakkeet tehtiin hankkeen arvioinnin motiivien ja tavoitteiden pohjalta. Palautelomakkeissa hyödynnettiin ARTSI-projektin vapaasti muokattavia lomakkeita. Hankkeelle tehtiin viisi palautelomaketta. Menetelmäkansion menetelmät ja palautelomakkeet vastasivat hankkeen arviointitarpeisiin. Opinnäytetyö kehitti hankkeen arviointia antamalla työntekijöille palautelomakwekeet ja hankkeen tavoitteita vastaavia käytännön menetelmiä arviointiin.
Seuraavana haasteena hankkeella on toteuttaa arviointia menetelmien ja lomakkeiden avulla. Menetelmät ja lomakkeet tehtiin hankkeen työntekijöiden oman työn arvioinnin ja kehittämisen tueksi. Niitä voi myös hyödyntää esimerkiksi, jos Mä oon mukana! - hankkeen toimintaa arvioidaan opiskelijatyönä.
Opinnäytetyö tuotti hankkeelle arvioinnin tueksi arviointimenetelmäkansion ja palautelomakkeitta. Arviointikansion menetelmät vastasivat hankkeen arviointimotiiveihin ja -tavoitteisiin. Kansion menetelmien ohjeet kirjoitettiin selkokielellä. Arvioinnin perusteet ja tarve tulivat hankkeen rahoittajalta ja hankkeen sisältä. Tavoitteet tehtiin yhdessä hankkeen projektipäällikön kanssa.
Menetelmäkansiota varten etsittiin hankkeen tavoitteita vastaavia menetelmiä. Tavoitteita vastaavat menetelmät koottiin menetelmäkansioon. Menetelmät koottiin soste.fi jelli.fi ja THL.fi sivustoista.
Palautelomakkeet tehtiin hankkeen arvioinnin motiivien ja tavoitteiden pohjalta. Palautelomakkeissa hyödynnettiin ARTSI-projektin vapaasti muokattavia lomakkeita. Hankkeelle tehtiin viisi palautelomaketta. Menetelmäkansion menetelmät ja palautelomakkeet vastasivat hankkeen arviointitarpeisiin. Opinnäytetyö kehitti hankkeen arviointia antamalla työntekijöille palautelomakwekeet ja hankkeen tavoitteita vastaavia käytännön menetelmiä arviointiin.
Seuraavana haasteena hankkeella on toteuttaa arviointia menetelmien ja lomakkeiden avulla. Menetelmät ja lomakkeet tehtiin hankkeen työntekijöiden oman työn arvioinnin ja kehittämisen tueksi. Niitä voi myös hyödyntää esimerkiksi, jos Mä oon mukana! - hankkeen toimintaa arvioidaan opiskelijatyönä.