Uusien lisäpalveluiden onnistuneisuuden arviointi : Case: Asuntomessut Jyväskylässä 2014
Huuskonen, Johanna; Koivistoinen, Jenna (2014)
Huuskonen, Johanna
Koivistoinen, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Asuntomessut Jyväskylässä 2014 -tapahtuman uusien lisäpalveluiden onnistuneisuutta. Uusia lisäpalveluita olivat Puutarhanäyttely, Teemareitit, Mobiilimessukassi sekä Messujen Yö-tapahtuma. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee palvelujärjestelmää ja onnistunutta palvelua sekä asiakkaan kuluttajakäyttäytymistä. Työn lopussa esitellään tutkimusmenetelmä ja kerrotaan työn tuloksista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen avulla selvitettiin Asuntomessujen asiakkaiden mielipiteitä uusista lisäpalveluista. Lisäksi kerättiin kehitysehdotuksia koskien uusia lisäpalveluita tulevia messuja varten. Haastattelut toteutettiin 15.7.–8.8.2014 välisenä aikana ja siihen vastasi yhteensä 136 messuvierasta. Haastattelut oli suunnattu koko Asuntomessut Jyväskylässä 2014 -tapahtuman asiakaskunnalle.
Teemahaastatteluiden vastaukset analysoitiin ja niistä selvisi kattavasti mielipiteitä kaikista uusista lisäpalveluista. Puutarhanäyttelyn koettiin olleen mukava lisä Asuntomessuille, mutta mallipuutarhoihin kaivattiin lisää istutuksia sekä esittelijöitä. Teemareitit saivat kävijöiltä kiitosta, koska niiden avulla pystyttiin suunnittelemaan messupäivän kulkua. Teemareittejä halutaan kokeilla tulevaisuudessakin, mikäli niistä löytyy jokin itseä kiinnostava teema. Mobiilimessukassia pidettiin käytännöllisenä ideana, mutta sen markkinointiin ja opastukseen kaivattiin lisää panostusta. Messujen Yö-tapahtuma sai paljon kehuja ja sitä toivottiin järjestettävän jatkossakin.
Toimeksiantaja sai opinnäytetyön tuloksena tietoa, jota voidaan hyödyntää lisäpalveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen avulla selvitettiin Asuntomessujen asiakkaiden mielipiteitä uusista lisäpalveluista. Lisäksi kerättiin kehitysehdotuksia koskien uusia lisäpalveluita tulevia messuja varten. Haastattelut toteutettiin 15.7.–8.8.2014 välisenä aikana ja siihen vastasi yhteensä 136 messuvierasta. Haastattelut oli suunnattu koko Asuntomessut Jyväskylässä 2014 -tapahtuman asiakaskunnalle.
Teemahaastatteluiden vastaukset analysoitiin ja niistä selvisi kattavasti mielipiteitä kaikista uusista lisäpalveluista. Puutarhanäyttelyn koettiin olleen mukava lisä Asuntomessuille, mutta mallipuutarhoihin kaivattiin lisää istutuksia sekä esittelijöitä. Teemareitit saivat kävijöiltä kiitosta, koska niiden avulla pystyttiin suunnittelemaan messupäivän kulkua. Teemareittejä halutaan kokeilla tulevaisuudessakin, mikäli niistä löytyy jokin itseä kiinnostava teema. Mobiilimessukassia pidettiin käytännöllisenä ideana, mutta sen markkinointiin ja opastukseen kaivattiin lisää panostusta. Messujen Yö-tapahtuma sai paljon kehuja ja sitä toivottiin järjestettävän jatkossakin.
Toimeksiantaja sai opinnäytetyön tuloksena tietoa, jota voidaan hyödyntää lisäpalveluiden kehittämisessä.