Tunnettuuden selvittäminen : Case: Kahvila-konditoria Miriam´s
Jakonen, Sonja (2014)
Jakonen, Sonja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Kahvila-konditoria Miriam´s. Yritys on perustettu vuonna 2013. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yrityksen tunnettuutta ja markkinointia.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu yritys on tällä hetkellä, kuinka usein sen palveluja käytetään ja kuinka markkinointiviestintää voidaan tulevaisuudessa kehittää. Lähtökohtana työlle oli, ettei kyseiselle yritykselle oltu aiemmin tehty vastaavaa tutkimusta ja koettiin, että markkinointiin halutaan panostaa jatkossa enemmän, suunnitelmallisesti ja systemaattisesti.
Teoriaosuus koostuu markkinoinnista ja markkinoinnin kilpailukeinoista sekä markkinointiviestinnästä ja sen keinoista mukaan lukien digitaalinen markkinointiviestintä.
Tutkimus on empiirinen ja tutkimusmenetelmältään kvantitaviinen eli määrällinen. Tunnettuuskysely toteutettiin lokakuussa 2014. Vastaajien vähäisestä määrästä johtuen kyselyn tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Tuloksista selvisi, ettei yritys ole kovin tunnettu jyväskyläläisten keskuudessa. Suurin osa vastaajista oli löytänyt yrityksen ystävien kautta tai ohikulkiessa. Tutkimusta voidaan jatkossa hyödyntää laadittaessa markkinointiviestinnän suunnitelmaa.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu yritys on tällä hetkellä, kuinka usein sen palveluja käytetään ja kuinka markkinointiviestintää voidaan tulevaisuudessa kehittää. Lähtökohtana työlle oli, ettei kyseiselle yritykselle oltu aiemmin tehty vastaavaa tutkimusta ja koettiin, että markkinointiin halutaan panostaa jatkossa enemmän, suunnitelmallisesti ja systemaattisesti.
Teoriaosuus koostuu markkinoinnista ja markkinoinnin kilpailukeinoista sekä markkinointiviestinnästä ja sen keinoista mukaan lukien digitaalinen markkinointiviestintä.
Tutkimus on empiirinen ja tutkimusmenetelmältään kvantitaviinen eli määrällinen. Tunnettuuskysely toteutettiin lokakuussa 2014. Vastaajien vähäisestä määrästä johtuen kyselyn tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Tuloksista selvisi, ettei yritys ole kovin tunnettu jyväskyläläisten keskuudessa. Suurin osa vastaajista oli löytänyt yrityksen ystävien kautta tai ohikulkiessa. Tutkimusta voidaan jatkossa hyödyntää laadittaessa markkinointiviestinnän suunnitelmaa.