Mestari-kisällimalli yhtyesoittokoulutuksessa
Ala-Leppilampi, Sinikka (2014)
Ala-Leppilampi, Sinikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519832
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe pohjautuu omaan opiskeluhistoriaani ja myöhemmin työelämässä käyttämääni mestari-kisällimallityöskentelyyn. Työni käsittelee opiskeluaikaani ja pyrkii muun muassa sen avulla osoittamaan yhtyesoittokoulutuksen merkityksen perusopinnoissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Yhtyesoitto opettaa sosiaalisia taitoja ja toimii yleissivistävänä alueena muusikon koulutuksessa. Ammattiopinnoissa on tarkoitus opetella yhtyesoittoa sellaisella tasolla, joka antaa tekniset ja musiikilliset valmiudet ammatilliseen osaamiseen orkesterityössä sekä työkalut säveltäjien ajatusten palvelemiseksi.
Olen haastatellut neljää kapellimestaria Suomesta, ja tuon työssäni esiin heidän mielipiteitään yhtyekoulutukseen liittyvistä asioista. Lisäksi työssäni on käytetty pientä lähdeaineistoa työhöni liittyvästä alan kirjallisuudesta. Työn yksi tavoite on ollut tutkia Kokkolan orkesterikoulutuksen toimintamalleja ja selvittää niiden positiivisia vaikutuksia työelämässä.
Työni tarkoitus on herättää ajatuksia ja keskusteluja musiikkikoulutuksen kentällä yhtyesoiton kehittämismahdollisuuksista ja verkottumismahdollisuuksista työelämään mestari-kisällimallia hyödyntäen. Työssäni esitetään käytännön esimerkkejä erilaisista verkottumistavoista ja niiden vaikutuksista yhtyesoittoon. Olen halunnut tuoda myös esille formaatin työskentelyohjeita niin perustasolla kuin ammatillisessa koulutuksessa.
Lopuksi pohditaan yhteissoiton ja musiikin yleisiä merkityksiä sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kulttuuriperinnön jatkamisen näkökulmasta sekä maailmanrauhaa edistävänä asiana.
Olen haastatellut neljää kapellimestaria Suomesta, ja tuon työssäni esiin heidän mielipiteitään yhtyekoulutukseen liittyvistä asioista. Lisäksi työssäni on käytetty pientä lähdeaineistoa työhöni liittyvästä alan kirjallisuudesta. Työn yksi tavoite on ollut tutkia Kokkolan orkesterikoulutuksen toimintamalleja ja selvittää niiden positiivisia vaikutuksia työelämässä.
Työni tarkoitus on herättää ajatuksia ja keskusteluja musiikkikoulutuksen kentällä yhtyesoiton kehittämismahdollisuuksista ja verkottumismahdollisuuksista työelämään mestari-kisällimallia hyödyntäen. Työssäni esitetään käytännön esimerkkejä erilaisista verkottumistavoista ja niiden vaikutuksista yhtyesoittoon. Olen halunnut tuoda myös esille formaatin työskentelyohjeita niin perustasolla kuin ammatillisessa koulutuksessa.
Lopuksi pohditaan yhteissoiton ja musiikin yleisiä merkityksiä sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kulttuuriperinnön jatkamisen näkökulmasta sekä maailmanrauhaa edistävänä asiana.