Älypuhelimen rooli kuluttajan ostoprosessissa
Pirinen, Johanna (2014)
Pirinen, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720216
Tiivistelmä
Ostokäyttäytyminen tutkii kuluttajan valintoja ja käyttäytymistä ostoprosessissa. Kulutuskäyt-täytyminen on markkinoijan tärkein työkalu, kun halutaan kohdentaa mainontaa tietylle koh-deryhmälle. Digitalisoitumisen myötä sekä markkinoijan pelikenttä että kuluttajan käyttäyty-minen ovat muuttuneet merkittävästi. Yritysten haaste on löytää ja tavoittaa asiakas oikeaan aikaan.
Tämä opinnäytetyö käsittelee älypuhelimen roolia kuluttajan ostoprosessissa. Pääongelmaan selvitetään vastauksia kolmen alakysymyksen avulla. Tutkimus on rajattu koskemaan kau-punkilaisia kuluttajia, sillä kiireisempi kaupunkiympäristö tarjoaa enemmän mahdollisuuksia ostaa ja tutkia tuotteita älypuhelimella.
Tutkimus on toteutettu määrällisellä tutkimusotteella. Työhön valittiin kvantitatiivinen tutki-musmenetelmä, sillä se auttaa paremmin hahmottamaan ilmiötä silloin, kun ilmiön muuttujien väliset suhteet ovat ennalta tiedossa. Vastauksia kerättiin kyselylomakkeella, joka on laadittu alaongelmien perusteella. Kysely toteutettiin Webropol-sovelluksella ja sitä jaettiin internetis-sä.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin Webropolia, Exceliä ja SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen. Näiden ohjelmien avulla vastauksista saatiin selkeät ja monimuotoiset raportit. Älypuhelimen käytöstä on jo tutkimuksia Yhdysvalloista ja näitä tuloksia vertaillaan tämän tutkimuksen tu-loksiin. TNS-Gallupin mukaan Suomessa älypuhelimen omistaa 61% 16-60-vuotiaista.
Tutkimukseen osallistuneista 91% omistaa älypuhelimen. Vastaajat kertovat käyttävänsä älypuhelinta pääsääntöisesti päivittäin, jotkut jopa tunneittain. Erityisesti puhelinta käytetään tiedonhakuun ennen ostopäätöstä sekä paikantamistietojen, kuten karttojen ja yhteystietojen etsimiseen. Sovellusten käyttö ei korostunut tutkimuksessa vaan ostoksia ja verkkohakuja tehdään mieluummin selaimen kautta. Naisten ja miesten älypuhelimen käytössä ilmenee joitakin eroja, esimerkiksi miehet viihtyvät enemmän uutisten ja asiasisällön parissa kun taas naiset kuluttavat sosiaalisen median palveluita. Älypuhelimen rooli ostoprosessissa korostuu siis tiedonhakuun eikä itse tuotteiden ostaminen älypuhelimella ole vielä niin suosittua kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee älypuhelimen roolia kuluttajan ostoprosessissa. Pääongelmaan selvitetään vastauksia kolmen alakysymyksen avulla. Tutkimus on rajattu koskemaan kau-punkilaisia kuluttajia, sillä kiireisempi kaupunkiympäristö tarjoaa enemmän mahdollisuuksia ostaa ja tutkia tuotteita älypuhelimella.
Tutkimus on toteutettu määrällisellä tutkimusotteella. Työhön valittiin kvantitatiivinen tutki-musmenetelmä, sillä se auttaa paremmin hahmottamaan ilmiötä silloin, kun ilmiön muuttujien väliset suhteet ovat ennalta tiedossa. Vastauksia kerättiin kyselylomakkeella, joka on laadittu alaongelmien perusteella. Kysely toteutettiin Webropol-sovelluksella ja sitä jaettiin internetis-sä.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin Webropolia, Exceliä ja SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen. Näiden ohjelmien avulla vastauksista saatiin selkeät ja monimuotoiset raportit. Älypuhelimen käytöstä on jo tutkimuksia Yhdysvalloista ja näitä tuloksia vertaillaan tämän tutkimuksen tu-loksiin. TNS-Gallupin mukaan Suomessa älypuhelimen omistaa 61% 16-60-vuotiaista.
Tutkimukseen osallistuneista 91% omistaa älypuhelimen. Vastaajat kertovat käyttävänsä älypuhelinta pääsääntöisesti päivittäin, jotkut jopa tunneittain. Erityisesti puhelinta käytetään tiedonhakuun ennen ostopäätöstä sekä paikantamistietojen, kuten karttojen ja yhteystietojen etsimiseen. Sovellusten käyttö ei korostunut tutkimuksessa vaan ostoksia ja verkkohakuja tehdään mieluummin selaimen kautta. Naisten ja miesten älypuhelimen käytössä ilmenee joitakin eroja, esimerkiksi miehet viihtyvät enemmän uutisten ja asiasisällön parissa kun taas naiset kuluttavat sosiaalisen median palveluita. Älypuhelimen rooli ostoprosessissa korostuu siis tiedonhakuun eikä itse tuotteiden ostaminen älypuhelimella ole vielä niin suosittua kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa.