Musiikki on avain kielen kehitykseen : eri kielitaustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen musiikin avulla varhaiskasvatuksessa
Kujala, Kirsi; Niittyvaara, Päivi (2014)
Kujala, Kirsi
Niittyvaara, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720178
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee eri kielitaustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemista musiikin avulla päiväkodissa. Kohderyhmänä ovat 3–6-vuotiaat maahanmuuttajataustaiset lapset. Toiminnallinen osio toteutettiin kevään 2014 aikana kahdessa päiväkodissa, Turussa Säkäkujan päiväkodissa ja Liedossa Viherkodon päiväkodissa.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa suomen kielen kehitystä tukeva ”Musiikki on avain kielen kehitykseen”-kansio, joka sisältää viisi valmiiksi suunniteltua musiikkituokiota. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli päiväkotien henkilökunnan valmiuksien parantaminen eri kielitaustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa. Muita kehittämistehtäviä olivat musiikin merkityksen korostaminen kielen kehittymisessä sekä laulutuokioita ja kuvitettuja lauluja sisältävän kansion suunnittelu ja toteuttaminen.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmiä olivat haastattelu, havainnointi ja palautteen kerääminen tuokioihin osallistuneilta lapsilta sekä niitä havainnoineilta lastentarhanopettajilta. Näitä käytettiin pohjana musiikkituokioiden suunnittelussa. Tuokioissa käytettiin musiikkikasvatuksen menetelmiä, jotka ovat laulaminen, soittaminen, kuuntelu ja musiikkiliikunta. Tuokioiden aikana tehtyjen havaintojen ja saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että musiikki ja kuvien käyttö tukevat kielen kehitystä.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa suomen kielen kehitystä tukeva ”Musiikki on avain kielen kehitykseen”-kansio, joka sisältää viisi valmiiksi suunniteltua musiikkituokiota. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli päiväkotien henkilökunnan valmiuksien parantaminen eri kielitaustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisessa. Muita kehittämistehtäviä olivat musiikin merkityksen korostaminen kielen kehittymisessä sekä laulutuokioita ja kuvitettuja lauluja sisältävän kansion suunnittelu ja toteuttaminen.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmiä olivat haastattelu, havainnointi ja palautteen kerääminen tuokioihin osallistuneilta lapsilta sekä niitä havainnoineilta lastentarhanopettajilta. Näitä käytettiin pohjana musiikkituokioiden suunnittelussa. Tuokioissa käytettiin musiikkikasvatuksen menetelmiä, jotka ovat laulaminen, soittaminen, kuuntelu ja musiikkiliikunta. Tuokioiden aikana tehtyjen havaintojen ja saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että musiikki ja kuvien käyttö tukevat kielen kehitystä.