Taidelähtöiset menetelmät nuoren itsetunnon tukemisessa
Aarnio, Minna; Liski, Monna (2014)
Aarnio, Minna
Liski, Monna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720182
Tiivistelmä
Itsetunto on nuorella koetuksella etenkin, jos perheessä tai lähipiirissä on sitä erityisesti kuormittavia tekijöitä. Huono itsetunto ja masentuneisuus ovat yhteydessä syrjäytymiseen ja yksinäisyyden kokemukseen. Nuoren itsetuntoa voi kehittää ja vahvistaa muun muassa taidelähtöisin menetelmin. Taidelähtöisillä menetelmillä tarkoitetaan toimintaa, jossa yksilön terveyttä ja hyvinvointia pyritään lisäämään taiteen ja kulttuurin keinoin. Taidelähtöisillä menetelmillä haetaan taiteen avulla uusia näkökulmia vaikeasti lähestyttäviin asioihin ja ilmiöihin ja ne tukevat myönteisen minäkuvan sekä elämänasenteen rakentumista. Taidelähtöisten menetelmien avulla nuori voi saada elämään uusia merkityksiä sekä selkiyttää elämänsä päämäärää.
Opinnäytetyöprojektin tehtävänä oli järjestää kolme taidelähtöistä teemailtaa marraskuun 2013 aikana 13–17-vuotiaille Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukihenkilötoimintaa käyttäville tytöille ja heidän tukihenkilöilleen. MLL:n tukihenkilötoiminta on 7–18-vuotiaille nuorille tarkoitettua vapaaehtoistyötä, jota ohjaa ammattihenkilö. Tukihenkilö parantaa tuettavan perheen ja nuoren elämänhallintaa ennen ongelmien kärjistymistä. Projektin tavoitteena on tukea ja vahvistaa teemailtoihin osallistuneiden nuorten tyttöjen itsetuntoa taidelähtöisiä menetelmiä käyttäen. Teemailloissa käytettiin Aarrekartta –menetelmää, vapaata ilmaisua ja ryhmätoimintaa. Iltojen onnistuvuutta arvioitiin havainnoimalla ja palautelomakkeella.
Projektin toteutus alkoi suunnittelulla yhteistyössä MLL:n kanssa. Toteutus tapahtui erilaisia kuvataidevälineitä käyttäen Salon avoimen päiväkodin tiloissa syksyn 2013 aikana. Teemailtoihin osallistui kaiken kaikkiaan kahdeksan henkilöä, joista neljä oli tukihenkilöitä ja neljä tuettavia nuoria. Teemailloilla oli osallistujien itsetuntoon positiivisia vaikutuksia. Osallistujat kokivat teemaillat innostaviksi ja itsetuntoa kohottaviksi. Teemaillat motivoivat osallistujia selvittämään tavoitteitaan, pyrkimään niihin ja he toivoivat vastaavanlaista toimintaa jatkossakin.
Taidelähtöiset menetelmät ovat hyvä, yksilöllinen ja monipuolinen keino tukea nuoren itsetuntoa. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä vastaavanlaista toimintaa juuri tukea tarvitsevien nuorten kanssa. Menetelmistä hyötyvät erityisesti nuoret jotka olosuhteista tai elämäntilanteesta johtuen ovat vaarassa syrjäytyä tai ovat haavoittuvaisia.
Opinnäytetyöprojektin tehtävänä oli järjestää kolme taidelähtöistä teemailtaa marraskuun 2013 aikana 13–17-vuotiaille Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukihenkilötoimintaa käyttäville tytöille ja heidän tukihenkilöilleen. MLL:n tukihenkilötoiminta on 7–18-vuotiaille nuorille tarkoitettua vapaaehtoistyötä, jota ohjaa ammattihenkilö. Tukihenkilö parantaa tuettavan perheen ja nuoren elämänhallintaa ennen ongelmien kärjistymistä. Projektin tavoitteena on tukea ja vahvistaa teemailtoihin osallistuneiden nuorten tyttöjen itsetuntoa taidelähtöisiä menetelmiä käyttäen. Teemailloissa käytettiin Aarrekartta –menetelmää, vapaata ilmaisua ja ryhmätoimintaa. Iltojen onnistuvuutta arvioitiin havainnoimalla ja palautelomakkeella.
Projektin toteutus alkoi suunnittelulla yhteistyössä MLL:n kanssa. Toteutus tapahtui erilaisia kuvataidevälineitä käyttäen Salon avoimen päiväkodin tiloissa syksyn 2013 aikana. Teemailtoihin osallistui kaiken kaikkiaan kahdeksan henkilöä, joista neljä oli tukihenkilöitä ja neljä tuettavia nuoria. Teemailloilla oli osallistujien itsetuntoon positiivisia vaikutuksia. Osallistujat kokivat teemaillat innostaviksi ja itsetuntoa kohottaviksi. Teemaillat motivoivat osallistujia selvittämään tavoitteitaan, pyrkimään niihin ja he toivoivat vastaavanlaista toimintaa jatkossakin.
Taidelähtöiset menetelmät ovat hyvä, yksilöllinen ja monipuolinen keino tukea nuoren itsetuntoa. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä vastaavanlaista toimintaa juuri tukea tarvitsevien nuorten kanssa. Menetelmistä hyötyvät erityisesti nuoret jotka olosuhteista tai elämäntilanteesta johtuen ovat vaarassa syrjäytyä tai ovat haavoittuvaisia.