Sponsring, ett hot eller en möjlighet : En utredning över risker inom sponsring
Borenius, Niclas (2014)
Borenius, Niclas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519837
Tiivistelmä
I denna studie har sponsring av idrott behandlats ur ett riskhanteringsperspektiv. Sponsring behandlas i arbetet som en del av marknadsföringen i företag. Risker och riskhantering är ett område inom sponsring som är outvecklat i jämförelse med andra delar inom samma område och behovet av djupare kunskap inom ämnet är uppenbart. Syftet med arbetet är därför att redogöra för risker med sponsringsverksamhet ur sponsorns, det vill säga företagets synvinkel, samt att underlätta riskhanteringen genom en klarare katego-risering av riskerna. Studien begränsades både genom fokus på problemet ur sponsorns synvinkel och på idrott som intresseområde. Undersökningen begränsades också genom att i huvudsak behandla ämnet på nationell nivå. Informationen som utgör grunden för arbetet erhölls i form av teori baserad på tidigare undersökningar, artiklar och litteratur om ämnet. Syftet med studien har krävt en kvalitativ ansats och som metod har använts analytisk induktion, som tillämpats enligt behov. Datainsamlingen gjordes genom ostrukturerad intervju. Resultatredovisningen baserar sig på information erhållen ur de intervjuer som gjordes. Resultatet är en djupare kunskap om risker och en kartläggning av vilka risker som är aktuella och viktiga för företag att beakta vid sponsringsverksamhet. Studiens resultat kan användas av företag, organisationer eller sponsorobjekt vid planering av sponsring, för att uppmärksamma riskhanteringen som en viktig faktor, och för att underlätta och effektivera arbetet vid sponsorsamarbete. The focus of this study is to look at sports sponsoring from a riskmanagement point of view. Sponsoring is looked as, as one of many marketing tools in a company. Risks and riskmanagement is a field that has been neglected in terms of developing tools for under-standing risks and managing them. At least in comparison to other aspects of sponsoring, the development has been slow. The aim of this study is therefore to find and define risks with sponsoring, from the sponsors point of view. The purpose is also to help make riskmanagement clearer and easier through a division of the risks into categories. The study is limited in a few different ways. This is done by looking at the risks solely from the point of view of the sponsor, not the sponsee. By focusing on sponsoring in the field of sports only, and by concentrating on these risks on a national level, instead of a global approach. The theory was shaped through reading articles, books and earlier studies with a focus on sponsoring activity and risks. The purpose and aim of this study required a qualitative approach and analytic induction was applied as the method of choice. Slightly modified to fit the purpose of the study. Data collection was done through interview. The interviews were unstructured and at times conducted as open discussions to allow for differences in personal experience to show. The result of the study is a deeper understanding of risks and in the risks that are important for sponsors to consider. The result can be used by companies, organisations or sportsmen when planning their sponsoring activities. It highlights riskmanagement as a key factor in decision making and in increasing the positive effect of sponsoring.