Etiikan opetuksen kehittäminen hoitotyön koulutuksessa : opetusvideon tuottaminen etiikan opetuskäyttöön
Lehtonen, Essi; Varhia, Heta (2014)
Lehtonen, Essi
Varhia, Heta
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720152
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä syvennytään hoitotyön koulutuksen etiikan opetukseen, minkälaista se on tällä hetkellä, ja mitä keinoja voitaisiin käyttää opetuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyö on osa Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice –projektia (INEC), jonka tavoitteena on lisätä kätilöopiskelijoiden eettistä osaamista koulutuksen aikana, sekä tuottaa etiikan täydennyskoulutusmateriaali kätilöille sekä kätilöopiskelijoille. Projekti on kansainvälinen ja monivuotinen.
Eri ammattikorkeakoulujen etiikan opetuksessa on eroja. Joidenkin koulujen hoitotyön koulutusohjelmaan kuuluu eettisen osaamisen kurssi omana opintojaksonaan. Useimmissa kouluissa eettinen osaaminen on sisällytetty muiden opintojaksojen osaamistavoitteisiin. Tutkimusten mukaan hoitotyön opiskelijat toivoisivat etiikan kurssia erillisenä opintojaksonaan, ja että opiskelussa käytettäisiin laajemmin eri opetusmuotoja. Nykypäivänä tulisi kiinnittää etiikan opetuksessa myös huomiota siihen, että hoitotyössä kohtaa suurenevissa määrin potilaita eri etnisistä ryhmistä.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työn lisämateriaalina on tehty opetusvideo etiikan opetuksen tueksi. Video sisältää neljä erilaista vastaanottotilannetta, joihin jokaiseen sisältyy jonkinlainen eettinen ongelma. Videota on tarkoitus käyttää tukena etiikan opintojaksolla ja sen avulla opiskelijat saavat pohtia, miten itse toimisivat vastaavanlaisissa tilanteissa ja onko videon kätilön toiminta eettisesti hyväksyttävää.
Tutkimuksia aiheesta on tehty rajallisesti. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että etiikan opetuksessa olisi tärkeää käyttää enemmän erilaisia opetusmenetelmiä. Tutkimuksista käy ilmi, että myös täysin uudenlaisia opetusmenetelmiä olisi hyvä ottaa kokeiltavaksi. Tärkeää olisi antaa opiskelijoiden itse pohtia erilaisia hoitotyön tilanteita ja kohtaamisia, eikä pelkästään suorittaa kurssia perinteisenä luentotyyppisenä toteutuksena.
Eri ammattikorkeakoulujen etiikan opetuksessa on eroja. Joidenkin koulujen hoitotyön koulutusohjelmaan kuuluu eettisen osaamisen kurssi omana opintojaksonaan. Useimmissa kouluissa eettinen osaaminen on sisällytetty muiden opintojaksojen osaamistavoitteisiin. Tutkimusten mukaan hoitotyön opiskelijat toivoisivat etiikan kurssia erillisenä opintojaksonaan, ja että opiskelussa käytettäisiin laajemmin eri opetusmuotoja. Nykypäivänä tulisi kiinnittää etiikan opetuksessa myös huomiota siihen, että hoitotyössä kohtaa suurenevissa määrin potilaita eri etnisistä ryhmistä.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työn lisämateriaalina on tehty opetusvideo etiikan opetuksen tueksi. Video sisältää neljä erilaista vastaanottotilannetta, joihin jokaiseen sisältyy jonkinlainen eettinen ongelma. Videota on tarkoitus käyttää tukena etiikan opintojaksolla ja sen avulla opiskelijat saavat pohtia, miten itse toimisivat vastaavanlaisissa tilanteissa ja onko videon kätilön toiminta eettisesti hyväksyttävää.
Tutkimuksia aiheesta on tehty rajallisesti. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että etiikan opetuksessa olisi tärkeää käyttää enemmän erilaisia opetusmenetelmiä. Tutkimuksista käy ilmi, että myös täysin uudenlaisia opetusmenetelmiä olisi hyvä ottaa kokeiltavaksi. Tärkeää olisi antaa opiskelijoiden itse pohtia erilaisia hoitotyön tilanteita ja kohtaamisia, eikä pelkästään suorittaa kurssia perinteisenä luentotyyppisenä toteutuksena.