Segmentointi kasvun välineenä
Yli-Karjanmaa, Jani (2014)
Yli-Karjanmaa, Jani
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia suomalaisia kuluttajia, ja heidän ostokäyttäytymistään huonekalujen osalta. Lisäksi kartoitettiin huonekaluteollisuuden tilaa Suomessa. Tavoitteena oli löytää kuluttajien keskuudesta joukko kuluttajia, joiden huonekaluhankinnoissa tuotteen kotimaisuus on määräävässä asemassa ostopäätöksen suhteen. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa toimii segmentointi ja segmentoinstrategiat.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suomalaisten kuluttajien ostopäätöksiin, erityisesti huonekalujen osalta vaikuttaa erityisesti tuotteen kotimaisuus. Kuluttajat, joiden ostopäätökseen kotimaisuus vaikuttaa positiivisesti voidaan rajata tutkimustulosten perusteella hyvinkin tarkasti muun muassa: iän, sukupuolen, tulojen, asuinpaikan, harrastusten ja mielenkiinnon kohteiden osalta.Tutkimuksen tulosten perusteella kotimaisuutta arvostavien kuluttajien joukon voidaan todeta olevan hyvin homogeeninen joukko, joka voidaan tavoittaa markkinoinnitiviestinnällä
Tutkimus on yhdistelmä kvalitatiivisia- sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja se on toteutettu ns. kirjoituspöytätutkimuksena.Tutkimuksen tuloksista muodostui kokonaisuus, jota toimeksiantaja voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan ja sen suunnittelussa.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suomalaisten kuluttajien ostopäätöksiin, erityisesti huonekalujen osalta vaikuttaa erityisesti tuotteen kotimaisuus. Kuluttajat, joiden ostopäätökseen kotimaisuus vaikuttaa positiivisesti voidaan rajata tutkimustulosten perusteella hyvinkin tarkasti muun muassa: iän, sukupuolen, tulojen, asuinpaikan, harrastusten ja mielenkiinnon kohteiden osalta.Tutkimuksen tulosten perusteella kotimaisuutta arvostavien kuluttajien joukon voidaan todeta olevan hyvin homogeeninen joukko, joka voidaan tavoittaa markkinoinnitiviestinnällä
Tutkimus on yhdistelmä kvalitatiivisia- sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja se on toteutettu ns. kirjoituspöytätutkimuksena.Tutkimuksen tuloksista muodostui kokonaisuus, jota toimeksiantaja voi hyödyntää omassa markkinoinnissaan ja sen suunnittelussa.