EHKÄISEVÄN PÄIHDETYÖN MENETELMÄT : Toimivia malleja nuorten parissa työskenteleville
Koskela, Tiia (2014)
Koskela, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuden ja tutkimusten avulla selvittää millaisia malleja ja menetelmiä nuorten päihdevalistukseen on käytetty ja mitkä niistä ovat olleet toimivia. Työssä ei kohdistettu huomiota yhteen tietynlaiseen päihdyttävään aineeseen vaan keskityttiin yleisesti kaikkiin päihteisiin (alkoholi, tupakka, huumeet sekä muut päihdyttävät aineet kuten liuottimet ja lääkkeet). Työ on rajattu keskittymällä yläkoulun 9. luokkalaisiin sekä ammattiopiston opiskelijoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto pyrittiin rajamaan mahdollisimman hyvin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Lopulliseen aineistoon valikoitui kolme tutkimusta ja julkaisua, joista yksi oli englanninkielinen ja kaksi suomenkielistä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella
vuorovaikutuksellisuuteen, yhteisöllisyyteen perustuvat sekä nuorten omaa ajattelua tukevat mallit ovat toimivia päihdevalistuksen menetelmiä. Lisäksi vanhempien rooli ja heidän asenteensa nuorten päihteiden käyttöä kohtaan ovat merkittäviä. Tässäkin vanhemman ja nuoren välinen vuorovaikutus ja keskusteleminen päihteisiin liittyvistä asioista on suuressa roolissa.
Työ toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin Tarjontatyöryhmän kanssa. Tavoitteena oli tuottaa heidän käyttöönsä selkeä ja helposti luettava taulukko, johon on koottuna työhön valikoidut sopivat päihdevalistuksen eri menetelmiin liittyvät tutkimukset ja julkaisut.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto pyrittiin rajamaan mahdollisimman hyvin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Lopulliseen aineistoon valikoitui kolme tutkimusta ja julkaisua, joista yksi oli englanninkielinen ja kaksi suomenkielistä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella
vuorovaikutuksellisuuteen, yhteisöllisyyteen perustuvat sekä nuorten omaa ajattelua tukevat mallit ovat toimivia päihdevalistuksen menetelmiä. Lisäksi vanhempien rooli ja heidän asenteensa nuorten päihteiden käyttöä kohtaan ovat merkittäviä. Tässäkin vanhemman ja nuoren välinen vuorovaikutus ja keskusteleminen päihteisiin liittyvistä asioista on suuressa roolissa.
Työ toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin Tarjontatyöryhmän kanssa. Tavoitteena oli tuottaa heidän käyttöönsä selkeä ja helposti luettava taulukko, johon on koottuna työhön valikoidut sopivat päihdevalistuksen eri menetelmiin liittyvät tutkimukset ja julkaisut.