Valokuvatyöskentelyn käyttö lasten itsetuntoa tukevana menetelmänä varhaiskasvatuksessa
Joki, Jaana (2014)
Joki, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on valokuvatyöskentelyn käyttö lasten itsetuntoa tukevana menetelmänä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen toteutus tapahtui toiminnallisena valokuvakerhona päiväkodissa sisarusryhmässä. Kerhoja järjestettiin kevään aikana kaksi ja menetelmänä kerhossa käytettiin voimauttavan valokuvan menetelmää ja siihen kuuluvia työskentelytapoja soveltaen.
Tutkimusaineisto koostui valokuvakerhoissa kirjatuista havainnoista ja nauhoitetuista keskusteluista sekä vanhemmille lähetetyistä kyselyistä. Nauhoitettu litteroitu aineisto ja kirjatut havainnot ryhmästä on käsitelty sisällönanalyysin keinoin. Vanhemmille lähetetyt kyselyt toimivat tukiaineistona.
Henkilökohtaisen huomion saaminen ja myönteinen palaute olivat merkittäviä kokemuksia, jotka tukivat lasten itsetuntoa. Voimauttavan valokuvan menetelmän soveltaminen valokuvakerhossa mahdollisti monella tapaa lasten itsetunnon eri osa-alueiden tukemista. Aineiston pohjalta voidaan todeta, että valukuvakerho toimi lasten itsetunnon eri osa-alueiden tukijana mahdollistaen eri ominaisuuksien ja taitojen tiedostamisen, sosiaalisten suhteiden ja taitojen vahvistamisen, tunteiden tunnistamisen sekä myönteisen minäkuvan muodostamisen.
Voimauttava valokuva on kokonaisvaltaista lasten itsetunnon tukemista. Valokuvatyöskentely mahdollistaa sen, että lapsi oppii katsomaan itseään arvostavasti ja hyväksyvästi, toimimaan sosiaalisissa tilanteissa omana itsenään sekä tunnistamaan erilaisia tunteita. Vahva itsetunto toimii suojaavana tekijänä vastoinkäymisissä ja vastaantulevissa haasteissa. Valokuvatyöskentely sopii uudeksi itsetuntoa tukevaksi menetelmäksi varhaiskasvatukseen.
Tutkimusaineisto koostui valokuvakerhoissa kirjatuista havainnoista ja nauhoitetuista keskusteluista sekä vanhemmille lähetetyistä kyselyistä. Nauhoitettu litteroitu aineisto ja kirjatut havainnot ryhmästä on käsitelty sisällönanalyysin keinoin. Vanhemmille lähetetyt kyselyt toimivat tukiaineistona.
Henkilökohtaisen huomion saaminen ja myönteinen palaute olivat merkittäviä kokemuksia, jotka tukivat lasten itsetuntoa. Voimauttavan valokuvan menetelmän soveltaminen valokuvakerhossa mahdollisti monella tapaa lasten itsetunnon eri osa-alueiden tukemista. Aineiston pohjalta voidaan todeta, että valukuvakerho toimi lasten itsetunnon eri osa-alueiden tukijana mahdollistaen eri ominaisuuksien ja taitojen tiedostamisen, sosiaalisten suhteiden ja taitojen vahvistamisen, tunteiden tunnistamisen sekä myönteisen minäkuvan muodostamisen.
Voimauttava valokuva on kokonaisvaltaista lasten itsetunnon tukemista. Valokuvatyöskentely mahdollistaa sen, että lapsi oppii katsomaan itseään arvostavasti ja hyväksyvästi, toimimaan sosiaalisissa tilanteissa omana itsenään sekä tunnistamaan erilaisia tunteita. Vahva itsetunto toimii suojaavana tekijänä vastoinkäymisissä ja vastaantulevissa haasteissa. Valokuvatyöskentely sopii uudeksi itsetuntoa tukevaksi menetelmäksi varhaiskasvatukseen.