Markkinointisuunnitelma yrityksen menestystekijänä : Case: Ravintola Biella
Sipilä, Auli (2014)
Sipilä, Auli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519869
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Ravintola Biella, joka on pieni yksityinen ravintola Mikkelissä. Ravintolatoiminta on alkanut vuonna 2009. Sitä ennen yritys toimi kahvilana. Ravintolalla ei ole aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa, joten opinnäytetyönä laadittiin Ravintola Biellalle uusi suunnitelma, jossa yritykselle löydettiin oikeat markkinointiratkaisut. Lisäksi yritykselle luotiin uusia toimintatapoja, joiden avulla se pystyy erottumaan alueella toimivista kilpailijoista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa ilmiötä tutkitaan erilaisia havaintomenetelmiä käyttäen. Yrityksen toimintaympäristöä ja kilpailijoita analysoitiin SWOT-analyysien avulla. Tutkimuksen tukena oli yrittäjän haastattelu, joka avasi lähtökohdat työn tekemiselle. Ravintola Biellalle tehtiin tunnettuuskartoitus, joka toteutettiin haastattelemalla naapurustossa olevien yritysten työntekijöitä. Näiden tutkimusten avulla saatiin kerättyä kattavasti tietoja markkinointisuunnitelman laatimiseksi. Markkinointisuunnitelmaa rajattiin jättämällä budjetointi työn ulkopuolelle.
Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jonka tietoja yritys voi hyödyntää suunnitellessaan mainontaa ja viestintää. Lisäksi työn lopussa esitellään lukuisa joukko uusia ehdotuksia markkinointitoimenpiteille. Työn tuloksena löydettiin Ravintola Biellalle uudet ja tehokkaat markkinoinnin kanavat, joten yritykselle saatiin näkyvämpi ja houkuttelevampi mielikuva.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa ilmiötä tutkitaan erilaisia havaintomenetelmiä käyttäen. Yrityksen toimintaympäristöä ja kilpailijoita analysoitiin SWOT-analyysien avulla. Tutkimuksen tukena oli yrittäjän haastattelu, joka avasi lähtökohdat työn tekemiselle. Ravintola Biellalle tehtiin tunnettuuskartoitus, joka toteutettiin haastattelemalla naapurustossa olevien yritysten työntekijöitä. Näiden tutkimusten avulla saatiin kerättyä kattavasti tietoja markkinointisuunnitelman laatimiseksi. Markkinointisuunnitelmaa rajattiin jättämällä budjetointi työn ulkopuolelle.
Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jonka tietoja yritys voi hyödyntää suunnitellessaan mainontaa ja viestintää. Lisäksi työn lopussa esitellään lukuisa joukko uusia ehdotuksia markkinointitoimenpiteille. Työn tuloksena löydettiin Ravintola Biellalle uudet ja tehokkaat markkinoinnin kanavat, joten yritykselle saatiin näkyvämpi ja houkuttelevampi mielikuva.