Pääpankin valintaan vaikuttavat tekijät ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
Nuuttila, Emmi (2014)
Nuuttila, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519716
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat pääpankin valintaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Nuorten tarpeet on tärkeää tuntea, jotta pankki osaa sopeuttaa tarjontansa vastaamaan nuorten tarpeisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii Etelä-Hämeen Osuuspankki.
Työssä tutkittiin nuorten kuluttajakäyttäytymistä sekä palveluorganisaation keinoja vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ohjaavat opiskelijoilla pankin valintaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena nuorille Hämeen ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tutkimusongelman selvittämiseksi kysyttiin syitä nykyisen pankin asiakkuuden taustalla. Lisäksi kysyttiin, mitä ominaisuuksia pidetään tärkeinä, mistä palveluista halutaan lisätietoja ja minkälaisista markkinointikanavista halutaan vastaanottaa tietoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Hämeen ammattikorkeakouluopiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä pankkiinsa, mutta olisivat valmiita vaihtamaan sitä, jos saisivat parempia asiakasetuja toisaalta. Perhe toimii mallina sille, mitä palveluita käytetään. Palveluiden tulee olla helposti saatavilla verkossa, ja niiden tulee olla helppokäyttöiset. Myös tietoa vastaanotetaan mieluiten pankin omien verkkosivujen kautta, joten niiden sisältöön ja käyttöominaisuuksiin tulee todella panostaa. Tietoa pankkipalveluista halutaan saada myös kirjepostin välityksellä ja konttorissa asioinnin yhteydessä, joten markkinointia pitää jatkossakin jatkaa monikanavaisena. Tulokset osoittavat myös, että säästämisestä ja sijoittamisesta halutaan tietää lisää.
Työssä tutkittiin nuorten kuluttajakäyttäytymistä sekä palveluorganisaation keinoja vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ohjaavat opiskelijoilla pankin valintaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena nuorille Hämeen ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tutkimusongelman selvittämiseksi kysyttiin syitä nykyisen pankin asiakkuuden taustalla. Lisäksi kysyttiin, mitä ominaisuuksia pidetään tärkeinä, mistä palveluista halutaan lisätietoja ja minkälaisista markkinointikanavista halutaan vastaanottaa tietoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Hämeen ammattikorkeakouluopiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä pankkiinsa, mutta olisivat valmiita vaihtamaan sitä, jos saisivat parempia asiakasetuja toisaalta. Perhe toimii mallina sille, mitä palveluita käytetään. Palveluiden tulee olla helposti saatavilla verkossa, ja niiden tulee olla helppokäyttöiset. Myös tietoa vastaanotetaan mieluiten pankin omien verkkosivujen kautta, joten niiden sisältöön ja käyttöominaisuuksiin tulee todella panostaa. Tietoa pankkipalveluista halutaan saada myös kirjepostin välityksellä ja konttorissa asioinnin yhteydessä, joten markkinointia pitää jatkossakin jatkaa monikanavaisena. Tulokset osoittavat myös, että säästämisestä ja sijoittamisesta halutaan tietää lisää.