Pihan toisella puolen : Nuorisotyötä uutena työmuotona Viitasaaren keskuskoululla
Nousiainen, Eeva-Maria (2014)
Nousiainen, Eeva-Maria
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219544
Tiivistelmä
Suomalaiselle peruskoululle kuuluu hyvää. Yhteiskunnallisista muutoksista huolimatta peruskoulu on säilyttänyt asemansa tasokkaan opetuksen tarjoajana, mutta sosiaaliset ongelmat ja pahoinvointi koulussa lisääntyvät. Peruskoulun on reagoitava ja kyettävä vastaamaan syntyneeseen kasvatuksellisen moniosaamisen ja -alaisuuden tarpeeseen. Uusia toimintatapoja ja oppimisympäristöjä on kehitelty nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisällä vuodesta 2004 ja kehitystyö uusien, vuonna 2016 voimaan astuvien perusteiden parissa on käynnissä parhaillaan.
Nuorisotyöllä ja koululla on pitkä yhteinen historia moninaisesta yhteistyöstä nuorten parissa. Nuorisotyön tavoitteellinen toteuttaminen koulussa yhteistyössä opetustoimen henkilöstön kanssa on kuitenkin suhteellisen uusi työmuoto. Se ei ole varsinainen kasvatusteoria, vaan työkalu koulun sosiaalisen kasvatuksen tueksi. Nuorisotyöllä ja koululla on yhteinen kasvatustavoite ja luontevassa yhteistyössä opetus toimii pedagogisen kasvatuksen ja nuorisotyö sosiaalisen kasvatuksen eteen yhteisesti kehitettyjen ja kirkastettujen työnkuvien ja suunnitelmien mukaan.
Nuorisotyön osaamista ovat ryhmien, mutta myös yksilöiden ohjaamisen ja havainnoimisen taidot. Koulussa nuorisotyö tuo esiin lasten ja nuorten näkökulmaa koulun toimintakulttuurin keskellä ja edistää kouluyhteisön hyvinvointia ja kokonaisvaltaista kasvua. Nuorisotyö lisää koulussa oppilaiden aktiivisuutta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Nuorisotyön kehittäminen koulussa vaatii koulun toimintakulttuurin tarkastelua ja kehittämistä, muutostarpeet on tunnistettava ja yhteistyötä on käynnistettävä laadukkaalla, johtajalähtöisellä työskentelyllä. Koulun ja nuorisotyön on hiottava yhteisiä tavoitteitaan, suunnitelmiaan ja tahtotilaansa aidon kasvatuskumppanuuden syntymiseksi tila- ja menetelmätason työn sijaan.
Opinnäytetyön tilaaja Viitasaaren keskuskoulu on 216 oppilaan yläkoulu noin 7000 asukkaan kaupungissa pohjoisessa Keski-Suomessa. Opinnäytetyöni on yhteistyön luonnollinen jatkumo kevään 2014 suuntautumisopintojeni projektiopintoyhteistyölle. Nuorisotyö Viitasaaren keskuskoululla ennen yhteistyötämme on ollut vain tiedottavia ja oppikokonaisuuksien puitteissa tapahtuneita piipahduksia, tavoitteellinen nuorisotyö koulussa oli Viitasaarella varsin tuntematon työmuoto. Työn keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus.
Toiminnallinen opinnäytetyöni muodostui käytännön työtehtävistä koululla, sekä laajan, kokemuksellisen oppimisen verkostotapahtumapäivän ja teemaviikon suunnittelusta ja organisoimisesta. Selvityksellistä osuutta työssä ei ole. Työn tuotoksia esitellään diaesityksellä kuvin, arvioinnein ja teoreettisin tietoiskuin ja tilaaja ja minä voimme hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Työtäni, raporttia ja diaesitystä voi hyödyntää tulevaisuudessa, kun tällaista työmuotoa suunnitellaan ja räätälöidään Viitasaarelle. Merkkejä työmuodon legitimoimisesta lähitulevaisuudessa on jo ilmoilla ja itse toivon voivani toimia tulevaisuudessa työmuodon asiantuntijatehtävissä.
Nuorisotyöllä ja koululla on pitkä yhteinen historia moninaisesta yhteistyöstä nuorten parissa. Nuorisotyön tavoitteellinen toteuttaminen koulussa yhteistyössä opetustoimen henkilöstön kanssa on kuitenkin suhteellisen uusi työmuoto. Se ei ole varsinainen kasvatusteoria, vaan työkalu koulun sosiaalisen kasvatuksen tueksi. Nuorisotyöllä ja koululla on yhteinen kasvatustavoite ja luontevassa yhteistyössä opetus toimii pedagogisen kasvatuksen ja nuorisotyö sosiaalisen kasvatuksen eteen yhteisesti kehitettyjen ja kirkastettujen työnkuvien ja suunnitelmien mukaan.
Nuorisotyön osaamista ovat ryhmien, mutta myös yksilöiden ohjaamisen ja havainnoimisen taidot. Koulussa nuorisotyö tuo esiin lasten ja nuorten näkökulmaa koulun toimintakulttuurin keskellä ja edistää kouluyhteisön hyvinvointia ja kokonaisvaltaista kasvua. Nuorisotyö lisää koulussa oppilaiden aktiivisuutta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Nuorisotyön kehittäminen koulussa vaatii koulun toimintakulttuurin tarkastelua ja kehittämistä, muutostarpeet on tunnistettava ja yhteistyötä on käynnistettävä laadukkaalla, johtajalähtöisellä työskentelyllä. Koulun ja nuorisotyön on hiottava yhteisiä tavoitteitaan, suunnitelmiaan ja tahtotilaansa aidon kasvatuskumppanuuden syntymiseksi tila- ja menetelmätason työn sijaan.
Opinnäytetyön tilaaja Viitasaaren keskuskoulu on 216 oppilaan yläkoulu noin 7000 asukkaan kaupungissa pohjoisessa Keski-Suomessa. Opinnäytetyöni on yhteistyön luonnollinen jatkumo kevään 2014 suuntautumisopintojeni projektiopintoyhteistyölle. Nuorisotyö Viitasaaren keskuskoululla ennen yhteistyötämme on ollut vain tiedottavia ja oppikokonaisuuksien puitteissa tapahtuneita piipahduksia, tavoitteellinen nuorisotyö koulussa oli Viitasaarella varsin tuntematon työmuoto. Työn keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus.
Toiminnallinen opinnäytetyöni muodostui käytännön työtehtävistä koululla, sekä laajan, kokemuksellisen oppimisen verkostotapahtumapäivän ja teemaviikon suunnittelusta ja organisoimisesta. Selvityksellistä osuutta työssä ei ole. Työn tuotoksia esitellään diaesityksellä kuvin, arvioinnein ja teoreettisin tietoiskuin ja tilaaja ja minä voimme hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Työtäni, raporttia ja diaesitystä voi hyödyntää tulevaisuudessa, kun tällaista työmuotoa suunnitellaan ja räätälöidään Viitasaarelle. Merkkejä työmuodon legitimoimisesta lähitulevaisuudessa on jo ilmoilla ja itse toivon voivani toimia tulevaisuudessa työmuodon asiantuntijatehtävissä.