2D MOBIILIPELIN KEHITTÄMINEN, CASE: HOPPING PENGUIN
Lahtinen, Olli; Alhonen, Joonas (2014)
Lahtinen, Olli
Alhonen, Joonas
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019257
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan Hopping Penguin -mobiilipeliprojekti hyvin käytännönläheisesti. Työssä paneudu-taan ensin pelinkehityksen teoriaan ja työkaluihin, jonka jälkeen tarkastellaan tarkemmin Hopping Penguin projektia ja siinä käytettyjä ratkaisuja teknisestä näkökulmasta.
Peliprojektin tarkoituksena oli kehittää julkaistava sovellus, jolla olisi kaupallista potentiaalia. Lisäksi tarkoitukse-na oli kehittää ryhmämme taitoja tulevaa yhteistä yritystämme varten. Peliprojekti saatiin valmiiksi ja se julkais-tiin yksinoikeudella Windows Phone 8 – laitteille saamamme rahoituksen ehtojen vuoksi. Hopping Penguin -pelillä on kirjoitushetkellä yli 300 000 latausta Windows Phone 8 – alustalla.
Opinnäytetyössä käydään läpi mobiilipelin kehittäminen julkaistavaksi tuotteeksi cocos2d-x sekä Unity -pelinkehitysympäristöissä ja paneudutaan Hopping Penguinin palvelinratkaisuihin. Tarkastelun kohteena ovat myös pelianalytiikka sekä peliprojektin palvelinjärjestelmä.
Lopuksi käydään läpi projektin ongelmakohdat ja pohditaan mitä projektissa olisi voinut tehdä paremmin.
Peliprojektin tarkoituksena oli kehittää julkaistava sovellus, jolla olisi kaupallista potentiaalia. Lisäksi tarkoitukse-na oli kehittää ryhmämme taitoja tulevaa yhteistä yritystämme varten. Peliprojekti saatiin valmiiksi ja se julkais-tiin yksinoikeudella Windows Phone 8 – laitteille saamamme rahoituksen ehtojen vuoksi. Hopping Penguin -pelillä on kirjoitushetkellä yli 300 000 latausta Windows Phone 8 – alustalla.
Opinnäytetyössä käydään läpi mobiilipelin kehittäminen julkaistavaksi tuotteeksi cocos2d-x sekä Unity -pelinkehitysympäristöissä ja paneudutaan Hopping Penguinin palvelinratkaisuihin. Tarkastelun kohteena ovat myös pelianalytiikka sekä peliprojektin palvelinjärjestelmä.
Lopuksi käydään läpi projektin ongelmakohdat ja pohditaan mitä projektissa olisi voinut tehdä paremmin.