Työn arvostus Houskeeping-osastolla Hilton Helsinki Airport hotellissa
Kovasiipi, Sinna (2014)
Kovasiipi, Sinna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119403
Tiivistelmä
Tämä työ oli toimeksianto ja toimeksiantajana toimi Hilton Helsinki Airport hotelli. Tutkimus käsitteli housekeeping-osaston työn arvoja ja arvostusta sekä mainetta. Tutkimuksessa keskityttiin kerroshoitajien näkemyksiin työn arvostuksesta eikä perehdytty lainkaan hotelliasiakkaiden näkökulmiin. Tutkimus toteutettiin sähköpostihaastattelulla, joka oli suunnattu executive housekeeperille sekä kyselylomakkeella, joka oli suunnattu kerroshoitajille. Käytössä oli siis laadullinen ja määrällinen tutkimusmenetelmä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys oli tehty tutustumalla jo olemassa oleviin teoria aiheistoihin ja pääteoriaksi valittiin työyhteisö, työn arvostus, arvot, työmotivaatio ja maine. Tutkimusmateriaalia kerättiin Hilton Helsinki Airport hotellin housekeeping-osastolla. Tämän lisäksi tietoa oli saatu haastattelemalla executive housekeeperia.
Tulokset osoittivat, että kerroshoitajien mielestä työtä ei arvosteta tarpeeksi eikä työllä ole hyvä maine. 67 prosenttia vastanneista kerroshoitajista itse arvostaa omaa työtään ja yleisesti ottaen työmotivaatio on hyvä. Monet kerroshoitajat kokivat myös, että ei ole tarpeeksi aikaa tehdä työtä kunnolla eikä esimieheltä saa tarpeeksi kattavaa palautetta työstä.
Analysoinnin kautta kehitettiin myös kehitysehdotuksia hotellille, jotta voitaisiin saada kerroshoitajien työolosuhteet paremmaksi ja arvostuksen tunne korkeammaksi. Kehi-tysehdotuksiksi listattiin esimerkiksi tiimipalaverit, yhteiset pelisäännöt ja kehityskes-kustelut. Lopuksi voidaan kuitenkin todeta, että pienillä muutoksilla työyhteisöstä voi saada paremman.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys oli tehty tutustumalla jo olemassa oleviin teoria aiheistoihin ja pääteoriaksi valittiin työyhteisö, työn arvostus, arvot, työmotivaatio ja maine. Tutkimusmateriaalia kerättiin Hilton Helsinki Airport hotellin housekeeping-osastolla. Tämän lisäksi tietoa oli saatu haastattelemalla executive housekeeperia.
Tulokset osoittivat, että kerroshoitajien mielestä työtä ei arvosteta tarpeeksi eikä työllä ole hyvä maine. 67 prosenttia vastanneista kerroshoitajista itse arvostaa omaa työtään ja yleisesti ottaen työmotivaatio on hyvä. Monet kerroshoitajat kokivat myös, että ei ole tarpeeksi aikaa tehdä työtä kunnolla eikä esimieheltä saa tarpeeksi kattavaa palautetta työstä.
Analysoinnin kautta kehitettiin myös kehitysehdotuksia hotellille, jotta voitaisiin saada kerroshoitajien työolosuhteet paremmaksi ja arvostuksen tunne korkeammaksi. Kehi-tysehdotuksiksi listattiin esimerkiksi tiimipalaverit, yhteiset pelisäännöt ja kehityskes-kustelut. Lopuksi voidaan kuitenkin todeta, että pienillä muutoksilla työyhteisöstä voi saada paremman.