Markkinointisuunnitelma ja hakukonenäkyvyyden testaus Tuplatärppi Kalastusmatkoille
Rissanen, Kristina; Kosonen, Christa (2014)
Rissanen, Kristina
Kosonen, Christa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019218
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyössä tehtiin toimeksiantajan käyttöön markkinointisuunnitelma sekä testattiin yrityksen näkyvyyttä Googlessa. Toimeksiantajana toimi Heinävedellä sijaitseva kalastusmatkailuyritys Tuplatärppi Kalastusmatkat. Yritys myy erilaisia kalastusretkiä sekä -matkoja Pohjois-Saimaalla.
Opinnäytetyön tiedonhankinnan menetelmiä olivat tiedonkeruu kirjallisia ja sähköisiä lähteitä käyttäen, sekä markkina-analyysi. Lisäksi tehtiin toimeksiantajan haastattelu sähköpostitse käyttäen avoimista kysymyksistä koostuvaa haastattelua. Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta, lähtökohta-analyyseistä sekä ehdotuksesta markkinoinnin toimenpidesuunnitelmaksi.
Tietoperustassa esitellään opinnäytetyölle tärkeitä käsitteitä, kuten kalastusmatkailua ja markkinointia. Lähtökohta-analyyseissä perehdytään yksityiskohtaisesti yrityksen toimintaan, ympäristöön, markkinoihin sekä kilpailijoihin. Markkinoinnin toimenpidesuunnitelmassa esitettiin yritystä hyödyttäviä markkinointikanavia, niin Suomen kuin Venäjän markkinoilla, sekä hakukonenäkyvyyden testaus ja sen tulokset. Tuloksien perusteella näkyvyys hakukoneessa oli heikko, minkä vuoksi ehdotettiin hakukoneoptimoinnin mahdollisuutta yrityksen näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa tekijöiden markkinointiosaamista sekä antaa toimeksiantajalle erilaisia vaihtoehtoja markkinointiin.
Opinnäytetyön tiedonhankinnan menetelmiä olivat tiedonkeruu kirjallisia ja sähköisiä lähteitä käyttäen, sekä markkina-analyysi. Lisäksi tehtiin toimeksiantajan haastattelu sähköpostitse käyttäen avoimista kysymyksistä koostuvaa haastattelua. Opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta, lähtökohta-analyyseistä sekä ehdotuksesta markkinoinnin toimenpidesuunnitelmaksi.
Tietoperustassa esitellään opinnäytetyölle tärkeitä käsitteitä, kuten kalastusmatkailua ja markkinointia. Lähtökohta-analyyseissä perehdytään yksityiskohtaisesti yrityksen toimintaan, ympäristöön, markkinoihin sekä kilpailijoihin. Markkinoinnin toimenpidesuunnitelmassa esitettiin yritystä hyödyttäviä markkinointikanavia, niin Suomen kuin Venäjän markkinoilla, sekä hakukonenäkyvyyden testaus ja sen tulokset. Tuloksien perusteella näkyvyys hakukoneessa oli heikko, minkä vuoksi ehdotettiin hakukoneoptimoinnin mahdollisuutta yrityksen näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa tekijöiden markkinointiosaamista sekä antaa toimeksiantajalle erilaisia vaihtoehtoja markkinointiin.