Welcome to Daisy : perehdytyskansio monikulttuuriseen, englanninkieliseen päiväkotiin
Litja, Nella (2014)
Litja, Nella
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019235
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallinen, työelämälähtöinen kehittämishanke. Kehittämishankkeen toimeksiantajana toimi Turussa sijaitseva, yksityinen päiväkoti Daycare Daisy, joka tarjoaa englanninkielistä varhaiskasvatusta monikulttuurisessa, kansainvälisessä ympäristössä. Kehittämishankkeen tavoitteeksi muodostui kattavan ja käytännönläheisen perehdytysmateriaalin laatiminen työyhteisön käyttöön uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi.
Työhön perehdyttäminen on lakisääteistä toimintaa; se on työnantajan velvollisuus ja työntekijän oikeus. Työhön perehdytys on perustana työnteolle ja yhteistyölle. Perehdytyksen avulla työntekijä voi sitoutua organisaatioon ja sen toimintatapoihin ja arvoihin. Hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys voidaan nähdä tulevaisuuden investointina. Perehdytysmateriaali ei korvaa perehdyttämistä mutta toimii hyvän perehdytyksen tukena.
Perehdytyskansio laadittiin tiiviissä yhteistyössä työyhteisön kanssa. Tiedonkeruumenetelminä käytin henkilökunnalle jaettavia kyselylomakkeita, havainnointia sekä päiväkodin esimiehen kanssa käytyjä kehittämiskeskusteluja. Lopputuloksena syntyi selkeä ja havainnollistava tuotos – englanninkielinen perehdytyskansio, joka sisältää monikulttuurisessa päiväkodissa työskentelyyn tarvittavat perustiedot.
Työhön perehdyttäminen on lakisääteistä toimintaa; se on työnantajan velvollisuus ja työntekijän oikeus. Työhön perehdytys on perustana työnteolle ja yhteistyölle. Perehdytyksen avulla työntekijä voi sitoutua organisaatioon ja sen toimintatapoihin ja arvoihin. Hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys voidaan nähdä tulevaisuuden investointina. Perehdytysmateriaali ei korvaa perehdyttämistä mutta toimii hyvän perehdytyksen tukena.
Perehdytyskansio laadittiin tiiviissä yhteistyössä työyhteisön kanssa. Tiedonkeruumenetelminä käytin henkilökunnalle jaettavia kyselylomakkeita, havainnointia sekä päiväkodin esimiehen kanssa käytyjä kehittämiskeskusteluja. Lopputuloksena syntyi selkeä ja havainnollistava tuotos – englanninkielinen perehdytyskansio, joka sisältää monikulttuurisessa päiväkodissa työskentelyyn tarvittavat perustiedot.