AC Kajaanin seuralehden uudistaminen ja brändin kehittäminen
Kauppinen, Niina (2014)
Kauppinen, Niina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120819003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120819003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kajaanilaisen jalkapalloseuran AC Kajaanin seuralehden uudistaminen ja toteuttaminen. Opinnäytetyön päätehtävänä oli tukea AC Kajaanin imagouudistusta ja olla osana sen brändin kehittämistä. Työn tarkoituksena oli tutkia ammattilaisurheiluseuran markkinointia ja brändin vaikutusta seuran markkinoinnissa sekä löytää uusia keinoja ja ideoita seuran strategisen markkinoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli myös auttaa markkinoinnin kautta seuran talouden kehittymistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu urheilumarkkinoinnista, sen eri keinoista ja toiminnoista sekä brändin kehittämiseen liittyvästä teoriasta. Ammattilaisurheiluseuran markkinointiviestintäosassa käsitellään urheiluorganisaatioiden markkinoinnin erityispiirteitä ja perehdytään tarkemmin muun muassa nykyaikaiseen sponsorointiyhteistyöhön. Brändiä on tarkasteltu omana kokonaisuutenaan. Siinä tulevat esille brändin erityispiirteet, sen rakentamiseen vaikuttavat tekijät sekä brändistrategiaan ja sen johtamiseen liittyvät asiat. Osassa on kuvattu myös mitä brändin arvo merkitsee asiakkaalle.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kehitystehtävänä ja projektiin kuului seuralehden suunnittelu sekä toteutus. Kehittämistehtävän lopputuotteena syntyi uudistettu AC Kajaanin seuralehti, joka julkaistiin Kainuun Sanomien liitteenä huhtikuussa 2014. Projektin aikana ja sen myötä seuran yritysyhteistyö kehittyi sekä seuran markkinointiviestintä kohentui. Seuralehden lisäksi seuran markkinoinnissa on tehty muitakin strategisia muutoksia.
Opinnäytetyöstä on hyötyä seuralle ja sen toimijoille sekä seuran jatkuvalle markkinoinnin kehitystyölle. Myös muut urheilumarkkinointia toteuttavat ja brändin kehittämistä suunnittelevat tahot sekä henkilöt voivat hyötyä tästä työstä. Työstä käy ilmi miten ammattilaisurheiluseuran on mahdollista markkinoida itseään oikein ja kannattavasti sekä miten brändin kehittäminen tapahtuu. Työn tuloksena AC Kajaani sai uusia näkökulmia seuran markkinointiin ja tietoa kestävän brändin luomiseen. Jatkossa seuran tulee kiinnittää edelleen huomiota markkinointiviestinnässä saavutetun tason ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu urheilumarkkinoinnista, sen eri keinoista ja toiminnoista sekä brändin kehittämiseen liittyvästä teoriasta. Ammattilaisurheiluseuran markkinointiviestintäosassa käsitellään urheiluorganisaatioiden markkinoinnin erityispiirteitä ja perehdytään tarkemmin muun muassa nykyaikaiseen sponsorointiyhteistyöhön. Brändiä on tarkasteltu omana kokonaisuutenaan. Siinä tulevat esille brändin erityispiirteet, sen rakentamiseen vaikuttavat tekijät sekä brändistrategiaan ja sen johtamiseen liittyvät asiat. Osassa on kuvattu myös mitä brändin arvo merkitsee asiakkaalle.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kehitystehtävänä ja projektiin kuului seuralehden suunnittelu sekä toteutus. Kehittämistehtävän lopputuotteena syntyi uudistettu AC Kajaanin seuralehti, joka julkaistiin Kainuun Sanomien liitteenä huhtikuussa 2014. Projektin aikana ja sen myötä seuran yritysyhteistyö kehittyi sekä seuran markkinointiviestintä kohentui. Seuralehden lisäksi seuran markkinoinnissa on tehty muitakin strategisia muutoksia.
Opinnäytetyöstä on hyötyä seuralle ja sen toimijoille sekä seuran jatkuvalle markkinoinnin kehitystyölle. Myös muut urheilumarkkinointia toteuttavat ja brändin kehittämistä suunnittelevat tahot sekä henkilöt voivat hyötyä tästä työstä. Työstä käy ilmi miten ammattilaisurheiluseuran on mahdollista markkinoida itseään oikein ja kannattavasti sekä miten brändin kehittäminen tapahtuu. Työn tuloksena AC Kajaani sai uusia näkökulmia seuran markkinointiin ja tietoa kestävän brändin luomiseen. Jatkossa seuran tulee kiinnittää edelleen huomiota markkinointiviestinnässä saavutetun tason ylläpitämiseen ja kehittämiseen.