Kehitysvammainen lapsi perheessä
Ponkilainen, Niina; Pöysti, Karoliina (2014)
Ponkilainen, Niina
Pöysti, Karoliina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919126
Tiivistelmä
Kehitysvammaisen lapsen syntyminen perheeseen tuo mukanaan paljon uusia asioita vanhemmille opeteltavaksi. Huoli lapsesta on läsnä koko ajan ja kehitysvammaisen lapsen perhe tarvitsee enemmän tukea verrattuna normaaliin lapsiperheeseen.
Opinnäytetyön aihe on kehitysvammainen lapsi perheessä. Työn tarkoitus oli saada kokemuksellista tietoa perheen arjesta. Opinnäytetyön tutkimustehtävät työssä olivat perheen arki, ensitieto, tukeminen ja vanhemmuus. Työn kohderyhmänä oli neljä perhettä, joita yhdisti kehitysvammainen lapsi. Perheistä yksi erosi siinä, että heidän lapsensa kehitysvamma oli tullut aivovamman seurauksena. Perheitä haastateltiin teemahaastattelun avulla ja saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä teemoittelua apuna käyttäen.
Perheiden arki koostuu pitkälti samoista asioista kuin terveen lapsen perheen arki. Siihen kuuluivat koulunkäynti tai vanhempien lapsien kohdalla päivätoiminta. Kehitysvamman takia arkeen ovat tulleet lisänä erilaiset terapiat. Tärkeimpinä perheiden kokemuksina nousi esille ensitiedon saannin vähäisyys lapsen synnyttyä sekä myöhemmällä iällä. Perheet ovat tehneet töitä tiedon löytämiseksi ja joutuneet taistelemaan saadakseen tukia lapsensa hoitoon. Perheet kokivat kasvaneensa lapsensa rinnalla.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää ensitiedon antamista sairaanhoitajan näkökulmasta; kuinka se toteutuu, kun perheen lapsella todetaan kehitysvamma. Toisena voisi olla opas kehitysvammaisen lapsen vanhemmille. Siinä kerrottaisiin eri tukitoimista, joita perheelle kuuluisi.
Opinnäytetyön aihe on kehitysvammainen lapsi perheessä. Työn tarkoitus oli saada kokemuksellista tietoa perheen arjesta. Opinnäytetyön tutkimustehtävät työssä olivat perheen arki, ensitieto, tukeminen ja vanhemmuus. Työn kohderyhmänä oli neljä perhettä, joita yhdisti kehitysvammainen lapsi. Perheistä yksi erosi siinä, että heidän lapsensa kehitysvamma oli tullut aivovamman seurauksena. Perheitä haastateltiin teemahaastattelun avulla ja saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä teemoittelua apuna käyttäen.
Perheiden arki koostuu pitkälti samoista asioista kuin terveen lapsen perheen arki. Siihen kuuluivat koulunkäynti tai vanhempien lapsien kohdalla päivätoiminta. Kehitysvamman takia arkeen ovat tulleet lisänä erilaiset terapiat. Tärkeimpinä perheiden kokemuksina nousi esille ensitiedon saannin vähäisyys lapsen synnyttyä sekä myöhemmällä iällä. Perheet ovat tehneet töitä tiedon löytämiseksi ja joutuneet taistelemaan saadakseen tukia lapsensa hoitoon. Perheet kokivat kasvaneensa lapsensa rinnalla.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää ensitiedon antamista sairaanhoitajan näkökulmasta; kuinka se toteutuu, kun perheen lapsella todetaan kehitysvamma. Toisena voisi olla opas kehitysvammaisen lapsen vanhemmille. Siinä kerrottaisiin eri tukitoimista, joita perheelle kuuluisi.