Internetmarknadsföring för företag : Case Dynamo - marknadsföringsvideo
Stenbäck, Sandra; Nyberg, Johanna (2014)
Stenbäck, Sandra
Nyberg, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919114
Tiivistelmä
Vårt lärdomsprov skrivs på uppdrag av företagshuset Dynamo i Närpes som vill ha en marknadsföringsvideo. Denna video kommer att publiceras på deras hemsida och skall presentera en del av företagets tjänster. Syftet är att inspirera företagshusets unga kunder att starta eget företag på landsbygden. Den teoretiska granskningen kommer att bestå av en forskning i internetmarknadsföring. Vi kommer att gå närmare in på internetmarknadsföring i sociala medier och videomarknadsföring eftersom den praktiska delen består av att göra en marknadsföringsvideo. Frågeställningar vi behandlar är hur företag skall marknadsföra sig på internet och på vilket sätt för att nå ut till så många människor som möjligt. Vi tar också kort upp hur vi har gått till väga när vi har producerat videon. Resultatet är en lyckad marknadsföringsvideo åt företagshuset Dynamo. Resultatet är relevant för företagshuset och deras kunder som besöker företagets hemsida och Youtube. Genom denna forskning får vi även reda på hur man skall marknadsföra ett företag på Internet. Om ett företag vill synas och ha god kontakt med sina kunder är det ett måste att finnas med i sociala medier. Genom att vara konsekvent och använda sociala medier strategiskt når man ut till fler kunder och kan samtidigt underhålla den redan befintliga kundgruppen. Några kända forum inom sociala medier som ett företag kan använda sig av är Facebook och Youtube men även Twitter är ett forum på uppgång i Europa. Om ett företag använder sig av sociala medier i sin marknadsföring uppnår det bättre lönsamhet, skapar bättre kundrelationer och stärker sitt varumärke. Denna marknadsföring även mycket kostnadseffektiv. Forskningen visar också att när företag använder sig av videomarknadsföring så bygger man upp en expertstatus inom branschen. Videomarknadsföring är en slagkraftig metod och kan locka många potentiella kunder. Our thesis is written on behalf of Dynamohouse in Närpiö who is in need of an marketing video. This video will be posted on their website and will present some of the company's services. The intention of the video is to inspire Dynamohouse's young customers to start their own businesses. The theoretical part consist of a research in internet marketing. Areas we want to highlight is internet marketing in social media and video marketing as the practical part consists of making a marketing video. Issues we deal with is how companies should market themselves on the internet and how to reach out to as many people as possible. We also briefly mention the making of the marketing video. The result of our work is a successful marketing video for the Dynamohouse. The result is relevant to the company and their customers that visits the company's website and on Youtube. Our research also shows how companies will succeed in online marketing. If a company wants to be seen and have good relationships with their customers, it is a must to be a part of social media. By being consistent and using social media strategically a company can reach out to more customers and can simultaneously maintain the existing customer group. Example of powerful social media platforms are Facebook and Youtube but also Twitter is a platform on the rise in Europe. If a company uses social media in their marketing they can achieve greater profitability, create better customer relationships and strengthen their brand. This kind of marketing is also very cost effective. Research also shows that when companies use video marketing they build an expert status in their field. Video marketing is a powerful method and can bring many potential customers to the company.