Markkinointiviestintäsuunnitelma yritykselle Holiday in Lapland LTD
Hänninen, Tytti (2024)
Hänninen, Tytti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa yrityksen markkinointiviestintään liittyvä tutkimus. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Kolmantena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja neljäntenä tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajayritykselle.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus sisälsi 12 kysymystä, ja vastauksia tutkimukseen tuli yhteensä 9. Tutkimuksesta selvisi, että eniten sisältöä toivotaan Instagramiin ja Facebookiin. Toivotuimmat julkaisut olivat videoita, etenkin vuokrattavista kohteista.
Toimeksiantajan mukaan suurimmat tavoitteet markkinointiviestinnässä liittyvät sosiaalisen median ja hakukonemarkkinoinnin kehittämiseen. Työssä tultiin tulokseen, että yrityksen tulisi ottaa käyttöön muitakin sosiaalisen median tilejä kuin Instagram ja Facebook. Työssä todettiin myös, että Instagramin ja Facebookin sisältö on ollut pitkään samanlaista, joten se kaipaa muutosta. Lisäksi yrityksen kannattaisi parantaa hakukonenäkyvyyttä.
Laaditussa markkinointiviestintäsuunnitelmassa toimeksiantajalle annetaan ehdotuksia viestintäkanavien käytöstä, aikataulutuksesta, seurannasta ja arvioinnista. Markkinointiviestintäsuunnitelman laadinnan yhteydessä analysoitiin myös valittujen kilpailevien yritysten markkinointiviestintää. Opinnäytetyöhön kuuluu salaisena liitteenä markkinointiviestinnän tarkempi aikataulu ja budjetti.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus sisälsi 12 kysymystä, ja vastauksia tutkimukseen tuli yhteensä 9. Tutkimuksesta selvisi, että eniten sisältöä toivotaan Instagramiin ja Facebookiin. Toivotuimmat julkaisut olivat videoita, etenkin vuokrattavista kohteista.
Toimeksiantajan mukaan suurimmat tavoitteet markkinointiviestinnässä liittyvät sosiaalisen median ja hakukonemarkkinoinnin kehittämiseen. Työssä tultiin tulokseen, että yrityksen tulisi ottaa käyttöön muitakin sosiaalisen median tilejä kuin Instagram ja Facebook. Työssä todettiin myös, että Instagramin ja Facebookin sisältö on ollut pitkään samanlaista, joten se kaipaa muutosta. Lisäksi yrityksen kannattaisi parantaa hakukonenäkyvyyttä.
Laaditussa markkinointiviestintäsuunnitelmassa toimeksiantajalle annetaan ehdotuksia viestintäkanavien käytöstä, aikataulutuksesta, seurannasta ja arvioinnista. Markkinointiviestintäsuunnitelman laadinnan yhteydessä analysoitiin myös valittujen kilpailevien yritysten markkinointiviestintää. Opinnäytetyöhön kuuluu salaisena liitteenä markkinointiviestinnän tarkempi aikataulu ja budjetti.