Keinoja tapahtuman viihteellistämiseen : case: Enduron SM -kilpailut
Vaalasmaa, Kristiina (2014)
Vaalasmaa, Kristiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818930
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä saa yleisön viihtymään ta-pahtumassa ja mitä keinoja tapahtuman viihteellistämiseen on. Pyrin selvittämään, mikä on ihmisille tärkeää tapahtumissa ja mitkä tekijät nousevat pääosaan ihmisten viihtyvyyden takaamiseksi ja katsojakokemuksen parantamiseksi. Käytän esimerk-kinä heinäkuun alussa Vantaalla järjestettyjä enduron SM -kilpailuja. Toimeksian-tajanani toimii Vantaan Moottorikerho ry.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta eri osiosta. Teoriaosiossa selvennän aiheeseen liittyviä teoreettisia käsitteitä, kuten urheilutapahtumat, viihteellistäminen ja elä-myksellistäminen. Toiminnallisessa osiossa kerron tapahtuman järjestelyistä sekä viihteellistämisen prosessista benchmarking menetelmällä sekä asiakaskyselyillä.
Benchmarking menetelmällä saatujen tulosten, asiakaskyselyjen sekä teorian perus-teella löysin seitsemän periaatetta tapahtuman viihdearvon nostamiseen ja elämyk-sellisyyden lisäämiseen: teema, oheistapahtuma ja -ohjelma, opastus/viestintä, asia-kaspalvelu, konkreettinen muisto, moniaistisuus sekä osallistaminen/tunteisiin ve-toaminen. Näitä tutkimustuloksista muodostettuja periaatteita pyrin käyttämään hyödyksi myös enduron SM -kilpailujen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta eri osiosta. Teoriaosiossa selvennän aiheeseen liittyviä teoreettisia käsitteitä, kuten urheilutapahtumat, viihteellistäminen ja elä-myksellistäminen. Toiminnallisessa osiossa kerron tapahtuman järjestelyistä sekä viihteellistämisen prosessista benchmarking menetelmällä sekä asiakaskyselyillä.
Benchmarking menetelmällä saatujen tulosten, asiakaskyselyjen sekä teorian perus-teella löysin seitsemän periaatetta tapahtuman viihdearvon nostamiseen ja elämyk-sellisyyden lisäämiseen: teema, oheistapahtuma ja -ohjelma, opastus/viestintä, asia-kaspalvelu, konkreettinen muisto, moniaistisuus sekä osallistaminen/tunteisiin ve-toaminen. Näitä tutkimustuloksista muodostettuja periaatteita pyrin käyttämään hyödyksi myös enduron SM -kilpailujen suunnittelussa ja toteutuksessa.