Monikulttuurisuus työyhteisössä sekä asiakastyössä : tietopaketti Lapland Safaris Oy:n safarioppaille
Sampo, Andrej (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120618791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120618791
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on päivittää sähköinen tietopaketti Lapland Safaris Oy:n Levin alueen safarioppaille.
Opinnäytetyön tavoitteena on helpottaa safarioppaiden sopeutumista monikulttuuriseen työyhteisöön sekä auttaa monimuotoisen asiakaskunnan palvelemisessa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Tietopakettiin kerättiin aineistoa ammattikirjallisuudesta, ohjelmapalveluyrityksille laadituista viranomaisohjeista, lainsäädännöstä, normien vaatimista turvallisuusdokumenteista sekä ohjelmapalveluyrityksen pelastussuunnitelmasta. Lähdekritiikki on otettu huomioon lähteitä valittaessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osio lähetettiin arvioitavaksi kohderyhmälle. Kohderyhmän palautteen mukaan päivitetyn tietopaketin ansiosta uuden työntekijän on helpompi asettua taloksi ja vanhan työntekijän palauttaa mieleen käytäntöjä. Saadun palautteen mukaan tietopaketti sisältää lisäksi hyödyllisiä ohjeita monikulttuurisen asiakaskunnan vuorovaikutuksessa työskenteleville oppaille.
Toimeksiantajallani Lapland Safaris Oy:llä on ainutlaatuinen mahdollisuus hyödyntää monikulttuurista henkilöstöään asiakaspalvelun parantamisen prosessissa. Oikein toimiva monikulttuurinen työyhteisö luo uusia innovatiivisia ideoita. Jatkokehittämisaiheina voisivat olla henkilöstön raportit, kilpailut, aivoriihet ja niiden analysointi. Näiden avulla voitaisiin tuottaa uutuuksia palvelutarjontaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on helpottaa safarioppaiden sopeutumista monikulttuuriseen työyhteisöön sekä auttaa monimuotoisen asiakaskunnan palvelemisessa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Tietopakettiin kerättiin aineistoa ammattikirjallisuudesta, ohjelmapalveluyrityksille laadituista viranomaisohjeista, lainsäädännöstä, normien vaatimista turvallisuusdokumenteista sekä ohjelmapalveluyrityksen pelastussuunnitelmasta. Lähdekritiikki on otettu huomioon lähteitä valittaessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osio lähetettiin arvioitavaksi kohderyhmälle. Kohderyhmän palautteen mukaan päivitetyn tietopaketin ansiosta uuden työntekijän on helpompi asettua taloksi ja vanhan työntekijän palauttaa mieleen käytäntöjä. Saadun palautteen mukaan tietopaketti sisältää lisäksi hyödyllisiä ohjeita monikulttuurisen asiakaskunnan vuorovaikutuksessa työskenteleville oppaille.
Toimeksiantajallani Lapland Safaris Oy:llä on ainutlaatuinen mahdollisuus hyödyntää monikulttuurista henkilöstöään asiakaspalvelun parantamisen prosessissa. Oikein toimiva monikulttuurinen työyhteisö luo uusia innovatiivisia ideoita. Jatkokehittämisaiheina voisivat olla henkilöstön raportit, kilpailut, aivoriihet ja niiden analysointi. Näiden avulla voitaisiin tuottaa uutuuksia palvelutarjontaan.