Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Jalkapalloseuran brändin kehittäminen : Case:Mikkelin Kissat
Aholainen, Hanna (2014)
Aholainen, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää jalkapalloseuran brändiä. Välitavoitteena on ensin selvittää brändin tämänhetkinen tila ja sen kehittämisen kohteet. Tutkimus on rajattu junioreiden vanhempiin sekä seuran junioreihin, toimihenkilöihin ja yhteistyökumppaneihin. Tutkimusongelmana oli kysymys: miten kehitämme Mikkelin Kissojen brändiä? Miten tärkeimmät sidosryhmät saadaan paremmin mukaan brändin kehittämiseen? Kyselyiden ja haastatteluiden tulosten pohjalta tehdään kehittämisehdotuksia Mikkelin Kissojen brändi-imagon kehittämiseksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu brändijohtamisesta, brändimarkkinoinnista, sponsorointimarkkinoinnista ja vapaaehtoisesta urheiluseuratoiminnasta. Brändimarkkinoinnissa käsitellään nykyaikaista brändiviestintää ja yhteistyötä yhteistyökumppanien kanssa. Vapaaehtoisessa urheiluseuratoiminnan luvussa käsitellään yhteiskuntavastuuta ja vapaaehtoistyön muutosta. Samassa luvussa tarkastellaan digitaalisen viestinnän mahdollisuuksia edistää urheiluseuran markkinointiviestintää
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselyiden, teemahaastatteluiden ja omien havaintojen perusteella. Kyselyt tehtiin seuran junioreiden vanhemmille ja yhteistyökumppaneille. Teemahaastattelut tehtiin seuran tärkeimmille toimihenkilöille ja tärkeimmälle yhteistyökumppanille. Omilla havainnoilla on tarkoitus tukea muita tutkimustuloksia.
Vanhemmat arvostivat yleisesti hyvää juniorivalmennusta, rentoa ilmapiiriä ja kaikki pelaa -toimintaa. Junioreiden vanhemmista 97 % oli valmiita suosittelemaan seuraa. Tutkimustulokset osoittivat, että Mikkelin Kissojen täytyy panostaa laadukkaaseen juniorivalmennukseen, koska siten voidaan vaikuttaa seuran kiinnostavuuteen ja brändi-imagoon. Tulevaisuudessa seuran täytyy panostaa viestinnässä monipuolisuuteen, läpinäkyvyyteen ja aktiivisuuteen, jotta sidosryhmät kokevat seuran kiinnostavana yhteistyökumppanina. Vastuun jakaminen vapaaehtoistoiminnassa pitää lähteä hauskasta yhdessä olosta.
Teoreettinen viitekehys muodostuu brändijohtamisesta, brändimarkkinoinnista, sponsorointimarkkinoinnista ja vapaaehtoisesta urheiluseuratoiminnasta. Brändimarkkinoinnissa käsitellään nykyaikaista brändiviestintää ja yhteistyötä yhteistyökumppanien kanssa. Vapaaehtoisessa urheiluseuratoiminnan luvussa käsitellään yhteiskuntavastuuta ja vapaaehtoistyön muutosta. Samassa luvussa tarkastellaan digitaalisen viestinnän mahdollisuuksia edistää urheiluseuran markkinointiviestintää
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselyiden, teemahaastatteluiden ja omien havaintojen perusteella. Kyselyt tehtiin seuran junioreiden vanhemmille ja yhteistyökumppaneille. Teemahaastattelut tehtiin seuran tärkeimmille toimihenkilöille ja tärkeimmälle yhteistyökumppanille. Omilla havainnoilla on tarkoitus tukea muita tutkimustuloksia.
Vanhemmat arvostivat yleisesti hyvää juniorivalmennusta, rentoa ilmapiiriä ja kaikki pelaa -toimintaa. Junioreiden vanhemmista 97 % oli valmiita suosittelemaan seuraa. Tutkimustulokset osoittivat, että Mikkelin Kissojen täytyy panostaa laadukkaaseen juniorivalmennukseen, koska siten voidaan vaikuttaa seuran kiinnostavuuteen ja brändi-imagoon. Tulevaisuudessa seuran täytyy panostaa viestinnässä monipuolisuuteen, läpinäkyvyyteen ja aktiivisuuteen, jotta sidosryhmät kokevat seuran kiinnostavana yhteistyökumppanina. Vastuun jakaminen vapaaehtoistoiminnassa pitää lähteä hauskasta yhdessä olosta.