Messutapahtumien markkinointiviestintä ja tunnettuus : case: Lahden Messut Oy
Österlund, Marianna (2014)
Österlund, Marianna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217904
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millä markkinointiviestinnän keinoilla tavoitetaan potentiaaliset messukävijät sekä mihin markkinointiviestinnän keinoihin kaivataan lisää panostusta tulevaisuudessa. Lisäksi tutkitaan opinnäytetyön toimeksiantajan Lahden Messujen messutapahtumien tunnettuutta. Tunnettuutta peilataan muiden messujärjestäjien vastaaviin messutapahtumiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrotaan messutapahtumien markkinointiviestinnän keinoista messukävijän näkökulmasta. Lisäksi paneudutaan tunnettuuteen ja maineeseen, joihin markkinointiviestinnällä on merkittävä vaikutus. Työn tutkimuksellisessa osassa esitellään käytetty tutkimusmenetelmä sekä kyselyn tutkimustulokset.
Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin käyttämällä kyselytutkimusta. Kyselyt toteutettiin Helsingissä 18.1.2014 Matkamessujen yhteydessä, Tampereella 14.2.2014 Asta Rakentaja messujen aikaan sekä Lahdessa 15.-16.2.2014 Nainen &Elämäsi Juhlat -messuilla ja 7.-9.3.2014 Raksa messuilla. Kyselyyn valittiin eri-ikäisiä messukokemusta omaavia miehiä ja naisia. Vastauksia kertyi yhteensä 91.
Tutkimustulokset kertovat messukävijöiden hyödyntävän eniten internet- ja lehtimainontaa. Tulevaisuudessa toivottiin panostusta enemmän lehti- ja tv-mainontaan. Lahden Messujen messutapahtumien tunnettuus oli tutkimuksen mukaan hyvä erityisesti Päijät-Hämeen alueella. Muiden messujärjestäjien saman alan messutapahtumiin verrattuna Lahden Messujen messutapahtumat tunnistettiin vähintään yhtä hyvin kuin vastaavat tapahtumat.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrotaan messutapahtumien markkinointiviestinnän keinoista messukävijän näkökulmasta. Lisäksi paneudutaan tunnettuuteen ja maineeseen, joihin markkinointiviestinnällä on merkittävä vaikutus. Työn tutkimuksellisessa osassa esitellään käytetty tutkimusmenetelmä sekä kyselyn tutkimustulokset.
Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin käyttämällä kyselytutkimusta. Kyselyt toteutettiin Helsingissä 18.1.2014 Matkamessujen yhteydessä, Tampereella 14.2.2014 Asta Rakentaja messujen aikaan sekä Lahdessa 15.-16.2.2014 Nainen &Elämäsi Juhlat -messuilla ja 7.-9.3.2014 Raksa messuilla. Kyselyyn valittiin eri-ikäisiä messukokemusta omaavia miehiä ja naisia. Vastauksia kertyi yhteensä 91.
Tutkimustulokset kertovat messukävijöiden hyödyntävän eniten internet- ja lehtimainontaa. Tulevaisuudessa toivottiin panostusta enemmän lehti- ja tv-mainontaan. Lahden Messujen messutapahtumien tunnettuus oli tutkimuksen mukaan hyvä erityisesti Päijät-Hämeen alueella. Muiden messujärjestäjien saman alan messutapahtumiin verrattuna Lahden Messujen messutapahtumat tunnistettiin vähintään yhtä hyvin kuin vastaavat tapahtumat.