Internetmarknadsföringsplan för RentBike Finland
Pohjanvuori, Pia (2014)
Pohjanvuori, Pia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518702
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att utveckla RentBike Finlands internetmarknadsföring samt att presentera nya möjligheter genom att göra en plan för internetmarknadsföring. Avsikten var att reda ut vilka sätt det finns att marknadsföra via internet och vilka av dem som bäst lämpade sig för RentBike Finland.
Den teoretiska referensramen byggde på litteratur om markandskommunikation, men mera specifikt om internetmarkandsföring och dess betydelse inom dagens markands-föring. I teorin presenterades även kommunikationskanaler på internet.
Planen gjordes med hjälp av kvalitativ intervju med RentBike Finlands VD Mathias Dahlqvist, innehållsanalyser av webbplatser samt stöd av teori. Teorin presenterade olika möjligheter för internetmarknadsföring, intervjun gav en bild av vad företaget anser viktigt och analysen av webbplatserna idéer för förbättring.
Slutliga planen indikerade på att RentBike Finland bör satsa på att utveckla sin webb-plats, samt synligheten av webbplatsen via sökmotorer. Dessutom visade det sig att viral- och affiliatemarknadsföring lämpar sig för företaget då RentBike Finland vill sprida sitt goda rykte från själva hyrespunkten till internet. Det visade sig också att fö-retaget bör integrera sin kommunikation bättre, då det gäller internetmarknadsföring. The objective of this thesis was to create a plan for internet marketing for RentBike Finland. The aim of this plan was to improve the case company’s internet marketing as well as presenting alternative ways to market over the internet. The purpose was to study ways to do internet marketing and find out which of these best suited RentBike Finland.
The theoretical framework was based on literature about marketing communication, but specifically on internet marketing. The theory presented the role of internet mar-keting today. Various ways for marketing over the internet was also presented in this part.
The plan was conducted through qualitative interviews with RentBike Finland’s CEO Mathias Dahlqvist, content analysis of webpages and with theory as a guideline. The theory presented various ways to do internet marketing, the interview gave an insight of the company’s needs and the content analysis gave further ideas for improving the case company’s internet marketing.
The finished plan indicated that RentBike Finland should work to improve their webpage and improve their search engine optimization. Viral- and affiliate marketing appeared to be of high importance, since the company needs to spread the word of mouth from the actual renting spot to the internet. Integrated marketing communica-tions should be improved as well, so that the company sends the same message about the company through digital media as well as through printed.
Key words
Den teoretiska referensramen byggde på litteratur om markandskommunikation, men mera specifikt om internetmarkandsföring och dess betydelse inom dagens markands-föring. I teorin presenterades även kommunikationskanaler på internet.
Planen gjordes med hjälp av kvalitativ intervju med RentBike Finlands VD Mathias Dahlqvist, innehållsanalyser av webbplatser samt stöd av teori. Teorin presenterade olika möjligheter för internetmarknadsföring, intervjun gav en bild av vad företaget anser viktigt och analysen av webbplatserna idéer för förbättring.
Slutliga planen indikerade på att RentBike Finland bör satsa på att utveckla sin webb-plats, samt synligheten av webbplatsen via sökmotorer. Dessutom visade det sig att viral- och affiliatemarknadsföring lämpar sig för företaget då RentBike Finland vill sprida sitt goda rykte från själva hyrespunkten till internet. Det visade sig också att fö-retaget bör integrera sin kommunikation bättre, då det gäller internetmarknadsföring.
The theoretical framework was based on literature about marketing communication, but specifically on internet marketing. The theory presented the role of internet mar-keting today. Various ways for marketing over the internet was also presented in this part.
The plan was conducted through qualitative interviews with RentBike Finland’s CEO Mathias Dahlqvist, content analysis of webpages and with theory as a guideline. The theory presented various ways to do internet marketing, the interview gave an insight of the company’s needs and the content analysis gave further ideas for improving the case company’s internet marketing.
The finished plan indicated that RentBike Finland should work to improve their webpage and improve their search engine optimization. Viral- and affiliate marketing appeared to be of high importance, since the company needs to spread the word of mouth from the actual renting spot to the internet. Integrated marketing communica-tions should be improved as well, so that the company sends the same message about the company through digital media as well as through printed.
Key words