A21 Dining -ravintolan ulkoisen viestinnän tehostaminen
Peho, Carla (2014)
Peho, Carla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717114
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite oli tutkia helsinkiläisen A21 Dining -ravintolan tämänhetkistä ulkoista viestintää ja löytää sekä tuoda esille keinoja ja kehitysehdotuksia, jolla viestintää voitaisiin tehostaa entisestään. A21 Dining toivoi selvitystä siitä, miten viestinnän ”perusalkeet” saataisiin nykyistä toimivammiksi, mitä elementtejä lisäämällä viestintää voitaisiin kehittää ja mitä tämänhetkisestä viestinnästä tulisi mahdollisesti poistaa. Lisäksi A21 toivoi, että opinnäytetyössä keskityttäisiin sosiaalisen median tutkimiseen. Toive oli, että selvitettäisiin, voiko sosiaalinen media tuoda yritykselle liiketoiminnallista lisäarvoa ja kasvattaa tulosta, ja miten sosiaalisessa mediassa tulisi olla läsnä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Työ jakautuu kahteen osaan: teoriaosuuteen ja kehittämisosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään lähteiden kautta ensiksi viestintää yleisenä käsitteenä sekä sen merkitystä yritykselle. Teoriaosuuden jälkipuoliskossa keskitytään verkkoviestintään ja erityisesti sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyllisyyteen yritykselle. Kehittämisosuudessa selvitetään A21 Diningin tämänhetkisen ulkoisen viestinnän keinoja, analysoidaan niitä ja tarjotaan A21 Diningille keinoja viestinnän tehostamiseksi.
Tutkimuskeinoina opinnäytetyössä käytettiin muun muassa sosiaalisen median julkaisujen tilastointia, jonka avulla selvitettiin ja analysoitiin esimerkiksi yrityksen Facebook-julkaisujen ja Instagram-kuvien toimivuutta lähdekirjallisuuden ja esimerkkien valossa. Henkilökunnan oli lisäksi tarkoitus ravintolassa kävijöiden tilastoinnin avulla saada selville, mitä kautta A21 Diningin asiakkaat ovat päätyneet ravintolan asiakkaiksi. Näin oli tarkoitus selvittää, missä kohtaa yrityksen viestintä on ollut toimivinta.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia on, että viestintä on erittäin merkityksellistä yritykselle, ja sen avulla yritys voi huomattavasti parantaa tulostaan. Oikein käytettynä ja hyödynnettynä sosiaalinen media voi tehdä yritystä tunnetummaksi, lisätä yrityksen kiinnostavuutta, palvella yrityksen nykyisiä asiakkaita ja tuoda yritykselle uusia asiakkaita eli kasvattaa sen liikevoittoa. A21 Diningin nykyistä viestintää tulisi kehittää asiakaslähtöisemmäksi ja sosiaalista mediaa hyödyntää vuorovaikutuksen rakentamiseksi aktiivisemmin ja tavoitteellisemmin. Viestinnän eri osa-alueet tulisi linkittää paremmin toisiinsa, yhtenäistää, luoda viestinnälle selkeämmät tavoitteet ja seurata aktiivisesti tavoitteisiin pääsemistä.
Asiasanat: viestintä, ulkoinen viestintä, verkkoviestintä, sosiaalinen media, kehitystoiminta
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Työ jakautuu kahteen osaan: teoriaosuuteen ja kehittämisosuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään lähteiden kautta ensiksi viestintää yleisenä käsitteenä sekä sen merkitystä yritykselle. Teoriaosuuden jälkipuoliskossa keskitytään verkkoviestintään ja erityisesti sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyllisyyteen yritykselle. Kehittämisosuudessa selvitetään A21 Diningin tämänhetkisen ulkoisen viestinnän keinoja, analysoidaan niitä ja tarjotaan A21 Diningille keinoja viestinnän tehostamiseksi.
Tutkimuskeinoina opinnäytetyössä käytettiin muun muassa sosiaalisen median julkaisujen tilastointia, jonka avulla selvitettiin ja analysoitiin esimerkiksi yrityksen Facebook-julkaisujen ja Instagram-kuvien toimivuutta lähdekirjallisuuden ja esimerkkien valossa. Henkilökunnan oli lisäksi tarkoitus ravintolassa kävijöiden tilastoinnin avulla saada selville, mitä kautta A21 Diningin asiakkaat ovat päätyneet ravintolan asiakkaiksi. Näin oli tarkoitus selvittää, missä kohtaa yrityksen viestintä on ollut toimivinta.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia on, että viestintä on erittäin merkityksellistä yritykselle, ja sen avulla yritys voi huomattavasti parantaa tulostaan. Oikein käytettynä ja hyödynnettynä sosiaalinen media voi tehdä yritystä tunnetummaksi, lisätä yrityksen kiinnostavuutta, palvella yrityksen nykyisiä asiakkaita ja tuoda yritykselle uusia asiakkaita eli kasvattaa sen liikevoittoa. A21 Diningin nykyistä viestintää tulisi kehittää asiakaslähtöisemmäksi ja sosiaalista mediaa hyödyntää vuorovaikutuksen rakentamiseksi aktiivisemmin ja tavoitteellisemmin. Viestinnän eri osa-alueet tulisi linkittää paremmin toisiinsa, yhtenäistää, luoda viestinnälle selkeämmät tavoitteet ja seurata aktiivisesti tavoitteisiin pääsemistä.
Asiasanat: viestintä, ulkoinen viestintä, verkkoviestintä, sosiaalinen media, kehitystoiminta